Bli den beste deg

Posts By: Bendik Gausetvik

Godt humør på trening

Humør og trening henger tett sammen. Det er bevist gjennom flere undersøkelser at fysisk aktivitet og trening frigjør negative hormoner bort fra kroppen, blant annet stresshormon og kortisol, samtidig som det produseres positive hormoner, som endorfiner, dopamin og serratonin. Disse hormonene gir deg både energi og godt humør, samtidig som de gjør deg mer opplagt og våken. Det finnes derfor enhver grunn for å faktisk kle på seg joggeskoene og treningstøyet, selv om man føler seg sliten og slapp. Faktum er at etter en treningsøkt vil du nesten alltid føle deg mer opplagt og i bedre humør. Det spiller ingen rolle hvilken trening som gjennomføres, enten det er Yoga og bodybalance, tung styrketrening og crossfit, eller en tur ute i naturen, utfallet blir stort sett alltid det samme.

I dag har jeg gjennomført en fullkroppsøkt, med fokus på baseøvelser som knebøy, markløft, hangups, pushups og planke. Denne treningsøkten egner seg godt for alle i alle aldere, da disse øvelsene aktiverer mer eller mindre alle musklene i kroppen. Øvelsene er med på å styrke både bein, rygg, core og overkropp, og egner seg derfor godt som en fullkroppsøkt for de som ønsker å komme i bedre form, eller for de som vil forbedre egen helse.

Jeg liker sporadisk å gå tilbake til treningsprogram som inkluderer disse øvelsene. De kan fort bli glemt i en verden full av andre morsomme og ikke minst gode øvelser.

Nå er klokken 09:00, og jeg er ferdigtrent. Jeg føler meg knallbra, våken og i godt humør, klar for å angripe dagen. Det er viktig for meg å inkludere trening i så mange dager som mulig i løpet av en uke, dersom kroppen tillater det. Ikke nødvendigvis for det ytre utseendet sin del, men mer for de fysiologiske effektene det medfører. Og aller helst, så ønsker jeg å gjennomføre treningsøkten så tidlig på dagen som mulig, slik at jeg kan føle meg på mitt aller beste i det jeg skal takle dagens utfordringer.

Dagens utfordring til dere er derfor: Kom dere på trening, yoga eller styrke, 30 min eller 90, spiller ingen rolle, og legg merke til hvordan du føler deg i etterkant.

Godt humør og opplagthet = Friskere liv og enklere hverdag

Ha en fin dag!

 

Har ikke fått helt dreisen på bildetaking enda, men de kommer 🙂

 

Lagre

Les mer

Avkobling

I en hverdag full av gjøremål, skole, jobb, kjæreste, barn, matlaging, sosialisering, selvutvikling og mye mer, er det fort gjort å føle at man ikke får tid til å sortere tankene sine og koble av. Det hoper seg opp med oppgaver og ting man vet man burde gjort, men som man glemmer i forbifarten av de mer ”viktige” oppgavene. Det gjør at man føler seg stresset, og at man ikke klarer å oppnå det man ønsker i løpet av en dag. Over tid vil dette føre til at vi kjenner en følelse av å ikke levere til de standardene vi setter til oss selv. Dette er ikke helsefremmende, og er ofte et skrik om hjelp fra kroppen, som sier at den har fått for lite hvile. Da kan det være smart å sette av noen dager for å la deg selv koble fullstendig av.

Året så langt har invitert til utallige harde oppgaver og tester, sammen med mye skole, jobb og privatliv. Jeg visste allerede fra det sekundet vi gikk inn i 2016 at dette kom til å skje, og var derfor mentalt forberedt på de harde påkjenningene. Av den grunn hadde jeg tidlig bestemt meg for å dra på hytta med en kompis for å koble helt av. Dette er ikke den typen hytte med stort bad, lekkert kjøkken og tilgang på alt av digitale hjelpemidler. Dette er den typen hytte som er plassert langt oppe i skogen, fjern fra alt byliv, med utedo og brønn, uten tilgang på strøm og lys, og med naturen som vår nærmeste nabo. Her oppe var vår eneste målsetting å la kroppen hvile. Ikke nødvendigvis fysisk hvile, men hvile fra tid, gjøremål, oppgaver og frister. Mobilen ble også lagt fullstendig vekk bortsett fra en liten halvtime på kvelden.

Hytta vi bodde på

Hytta vi bodde på

Tunga rett i munnen

Tunga rett i munnen

Andreas og meg

Andreas og meg

Etter 2 døgn på fjellet følte vi oss begge både restituert og klar for hverdagen igjen. Vi hadde virkelig fått senket skuldrene og slappet av. Vi satt igjen med mye godfølelse, og en snikende energiboost som var på vei. Ikke minst hadde vi fått brukt en god del tid på hverandre, og kom ut fra turen med et sterkere vennskap enn når vi kom. Denne turen var definitivt både en oppfriskning og en batterioppladning. Når vi endelig kom hjem så satt roen svært dypt, og den har i skrivende stund enda ikke gitt seg.

Jeg råder dere alle, dersom dere føler stress og opphopning i hverdagen, å ta dere tid til en slik tur, alene eller sammen med en venn. Enten det er på en lignende hyttetur som dette, eller en telttur et annet sted. Det spiller ingen rolle, så lenge dere bevisst setter et formål om å tillate dere selv hvile og avkobling.

Det finnes flere måter å la seg selv koble av på, og det er sikkert flere av dere som har gode metoder for å koble av på selv (del gjerne).

Som avsluttende ord:

Lytt til kroppen og ta vare på dere selv. Tid til avkobling er en nyttig investering i hverdagen.

Lagre

Lagre

Les mer

Marked

Vi har et luksusproblem. Store deler av verden har et luksusproblem ved at tilgangen på det aller meste er et tastetrykk unna. Vi trenger ikke bevege oss lengre enn til dørstokken for å få tak i mat. Vi har tilgang på alt vi trenger, og vi er blitt alt for komfortable i denne rollen – og vi blir mer komfortable for hver dag som går.

Jeg har all respekt for teknologi, dersom den blir brukt på riktig måte. Men vi kan per i dag ta oss selv i å være sosiale, uten å være sosiale. Vi kommer oss fra det ene punktet til det andre, uten å så vidt røre en finger, og vi har en tendens til å ty til usunn mat, selv om vi vet at vi burde spise fisk og magre produkter. Hvorfor?

Dette er bare noen av hverdagens store spørsmål, og jeg ser et enormt forbedringspotensial i dagens samfunn, og dermed en gylden mulighet til å begynne arbeidet for å vinne tilbake det vi har mistet. Markedet er tydelig klar for en endring, og det lønner seg å komme i forkjøpet. Vi står midt i et vaneskifte, der flere og flere begynner å bli mer bevisst på helsen sin. Vi har begynt å legge merke til hva vi får i oss av næring, og fra hvilke kilder. I tillegg til dette registrerer vi også den daglige fysiske aktiviteten vi klarer å presse inn i en ellers hektisk hverdag. Dette er noe vi bør jobbe for å få flere til å gjøre, jeg ønsker derfor å oppfordre alle mine venner og lesere som har tanker om å ville gjøre en forskjell gjennom promotering av fysisk aktivitet og helse, å ta fatt på den oppgaven nå. Tiden er inne, og jeg heier på dere!

I de tre siste innleggene har jeg fortalt dere litt om hvem jeg er, hva jeg ønsker å oppnå og hvilket vaneskifte vi nå står ovenfor. De kommende innleggene vil ikke bli like overordnede. De vil heller rette fokuset mot gledelige innlegg som skal inspirere og motivere dere til å utfordre dere selv. Jeg kan informere om at det blant annet vil bli skrevet om ernæring (anbefalinger, enkle og gode måltider, generell kunnskap), trening (tips, videoer, treningsøkter) og mentalitet (mindset, tankemønster, rutiner), for å nevne noen. I tillegg blir det mer visuelle innlegg med bilder og video.

Jeg gleder meg til å dele kunnskapen min med dere. Stay tuned!

Les mer

Jeg ønsker å oppnå…

Hva ønsker jeg å oppnå gjennom dette konseptet, denne hjemmesiden?

Dette er et stort spørsmål som brer seg ut over mange områder, og som kan være vanskelig å svare på. Jeg føler likevel at det er viktig å komme med et tydelig svar på dette, da det er viktig for meg at dere forstår intensjonene mine. Mine tanker berører flere punkter, blant dem finner vi: fysisk form, mentalitet, sosiale egenskaper og inntak av mat.

Grunnen til at jeg trekker frem disse 4 punktene spesielt, er fordi de legger grunnmuren for det som skal ende opp som din helse og ditt liv. De henger alle sammen, og vil i kombinasjon definere hvilken helse vi ender opp med. Alt er relativt fra person til person, og jeg ber dere derfor ta alt med en klype salt. Jeg utfordrer dere heller til å finne ut hva som fungerer for dere. Og dersom dere i det hele tatt klarer å trekke ut noen positive ting fra den kunnskapen jeg ønsker å dele, så er jeg svært fornøyd. Da har jeg lykkes!

Jeg kommer ikke til å gå dypere inn på hvert av punktene i dette innlegget. Hvert punkt dekker så utrolig mange områder, og vil være umulig for meg å oppsummere gjennom et innlegg. Hovedtanken er derimot å dele disse punktene opp i flere underpunkter, som jeg kommer til å snakke om hver for seg. Informasjonen jeg deler kommer til å være basert på personlige erfaringer, samt egnet kunnskap fra nyttige bøker og dyktige forelesere.

Jeg ønsker at flest mulig skal kunne ha det best mulig. Det er dette som betyr noe for meg, og det er derfor alt jeg skriver her kommer med gode intensjoner om at jeg ønsker dere en bedre hverdag.

Jeg ønsker dere med det en fantastisk dag videre 🙂

Les mer

Velkommen

Hei og velkommen til hjemmesiden min.

Mitt navn er Bendik Gausetvik, 23 år gammel og er født og oppvokst i Molde. Jeg har nå bosatt meg i Tønsberg, der jeg studerer idrett, ernæring og helse ved Høgskolen i Sør-Øst Norge, Bakkenteigen. Jeg har tidligere tjenestegjort 1 år i luftforsvaret som vakt og sikring-soldat ved Forsvarets Operative Hovedkvarter på Reitan, Bodø. I tillegg har jeg tatt personlig trener utdannelse i Bali. Dette var ikke bare en utdannelse, men også en minnerik opplevelse for livet, som jeg anbefaler absolutt alle å ta fatt på.

Nå skal jeg altså prøve meg på oppgaven ved å drive min egen hjemmeside. Hovedmotivasjonen min bak å opprette denne siden er at den skal fungere som en blogg, en blogg som legger vekt på å fremme fysisk aktivitet og helse. Jeg har et mål og et ønske om å hjelpe flest mulig mennesker til bedre helse, og vet viktigheten av bevisstgjøring for å oppnå dette. Jeg ønsker derfor å dele min kunnskap og mine erfaringer for å gjøre andre bevisst på enkle grep som kan gjøres i hverdagen for å forbedre egen helse.

Jeg kommer til å poste innlegg om alt fra trening- og ernæringstips til generell fysisk aktivitet, sosial helse, mental helse og egne erfaringer. Dere vil få et innblikk i hverdagen min og mine rutiner, og jeg vil etter beste evne prøve å lære bort det jeg kan. Dere kommer også til å kunne finne meg aktiv på både instagram og snapchat.

Hold dere aktive, så skal jeg prøve å gjøre det samme. Jeg håper flere av dere finner dette interessant, og velger å følge meg i det jeg tar fatt på denne enorme utfordringen.

Ønsker alle en fantastisk dag videre!

Les mer

>> <<