Bli den beste deg

Posts By: Bendik Gausetvik

Tøffe tider

Mange ville nok kanskje ikke gått løs på dette innlegget med den samme vinklingen som jeg har gjort, men dette er noe jeg tror mange har godt av å kunne ta med seg.

Tøffe tider. Det er noe alle opplever fra tid til annen, og stort sett så kommer vi oss gjennom det med livet i behold, som oftest uten for store skader. Men vondt gjør det uansett, og tungt er det helt klart. Enten det er gjennom tap av noen nære slektninger eller venner, en separasjon eller et samlivsbrudd, eller en kronisk sykdom man ikke blir kvitt, så er det vår oppfatning at det suger. Men trenger det å kun være kjipt? Finnes det ikke noe positivt i det hele?

Jeg kan fortelle dere at jeg en gang leste at Erik Bertrand hadde besøkt eldre mennesker og spurt de om hvordan livene deres hadde vært. Som forventet så svarte noen at de hadde hatt et helt eksepsjonelt liv, mens andre hadde hatt et helt greit liv. Erik var fascinert av dette, og ønsket å grave dypere for å finne ut hvorfor det var sånn. Det han fant ut etter å ha snakket med flere av de eldre, var at det var kontrasten i livet som utgjorde den store forskjellen. Kontrasten, da definert som alle opp- og nedturene hver person hadde opplevd. Og kanskje til din store overraskelse, så var det de som hadde opplevd flest nedturer som hadde levd det mest fantastiske livet. For det er nettopp det livet er, en berg og dalbane av opp- og nedturer. Man må kjenne på de tunge tidene for å kunne oppleve de mest vidunderlige øyeblikkene. Så kanskje trenger man ikke ta de tøffe tidene så tungt?

Dette er noe som har hjulpet meg i mange vanskelige situasjoner. Selv om det er et slit, og når jeg har vanskeligheter med å se noe positivt i den tunge situasjonen jeg står ovenfor, så kjenner jeg dypt i meg at dette likevel kanskje bare er en liten del av en større og mer fantastisk reise? Kanskje er den tøffe perioden bare et biprodukt av et fantastisk liv. Dette er det viktig å anerkjenne, at smerten og sorgen du nå opplever, kun er midlertidig, og at den over tid vil gå over til å kunne smi sammen et sverd lagd av gull.

Vi må ta i mot de tøffe tidene med åpne hender. Vi skal se på det som en utfordring til å vokse. Vi skal se på det som en kort tidsperiode som skjer slik at vi som 75-år gamle kan lene oss tilbake i gyngestolen, ta en sipp av kaffekoppen, se oss rundt på de varmeste og næreste vennene vi har, og dele denne opplevelsen som et fint minne, og ikke bare en vond opplevelse.

Det er ikke gitt at livet skal være enkelt, men dersom vi velger å oppfatte enhver hendelse som et nytt og velskrevet kapittel i boken vi kaller ”livet”, så vil alt kunne bli litt mildere. Da vet vi at dette kun er midlertidig, og at dersom vi kommer oss gjennom det, så kan du krysse av for å ha levd en dag lengre, og at du har kommet deg en dag nærmere en opptur, og at snart så vil du kunne se tilbake på dette som noe fint og flott.

Ønsker dere alle en knallbra uke! – Bendik

Les mer

Gjesteinnlegg: Meditasjon – medisin mot stress

I dag får dere servert et gjesteinnlegg skrevet av Elise Nilsen, der hun deler sine erfaringer med meditasjon, og hvordan det har hjulpet henne til å få en bedre og en mer stressfri hverdag. Innlegget går som følger:

«I dagens samfunn er det nesten en selvfølge at unge er stresset. Presset som eksisterer er uunnværlig og du kan bli påvirket både bevisst – men kanskje det skumleste er at det også påvirker deg ubevisst. Du blir påvirket av presset og forventningene – ikke bare fra andre, men også kravene og forventningene du har til deg selv. Det er derfor viktig å være bevisst på at du blir påvirket. Når du vet hvordan og av hva du blir påvirket av er det enklere å forebygge graden av effekten presset har.

Etter mange år har med en konstant stressende hverdag var jeg lei; jeg bestemte meg for at jeg var nødt til å “rydde” i livet mitt for å finne ut hvordan jeg kunne bli mindre stresset. Etter å ha prøvd å finne ut hva som var kilden til stresset i lang tid, var jeg på nippet til å gi opp – det var da jeg ble tipset om meditasjon. Etter at jeg begynte å implementere elementer av meditasjon inn i hverdagen har livet mitt forandret seg totalt. I dag har jeg mer overskudd og tid til det jeg vil fordi jeg klarer å slappe mer av.

En av de første tingene jeg prøvde, var å søke på Google etter “Hvordan stresse mindre”. Resultatet som kommer opp var over 500 000 sider hvor de samme rådene for å stresse mindre gikk igjen i de fleste artiklene: Spis sunt, beveg deg i hverdagen, sov godt, pust dypt..

Selvsagt er det lurt å ha disse punktene i bakhodet, men til syvende og sist var jeg nødt til å finne svar på hvorfor jeg var stresset for at det i det hele tatt skulle bli mulig å forebygge.

Naturlig å være litt stresset

I løpet av tiden jeg var stresset, unnskyldte jeg det med at jeg hadde mye å gjøre. Jeg var nødt til å sjonglere skole, jobb og venner. Fritid var det ikke mye av, men likevel – når jeg hadde fritid klarte jeg liksom aldri å slappe 100% av. Jeg tror at det er sunt å føle seg litt stresset noen ganger, så lenge det er positivt stress. For mye stress derimot, kan være veldig ødeleggende. For meg ble det mye negativt stress som hang over meg som en mørk sky overalt hvor jeg gikk.

Meditasjons-åpenbaring

Den mørke skyen forsvant gradvis etter at jeg begynte med meditasjon. Det hele begynte med at en venninne tipset meg om en meditasjonsvideo på YouTube som hun ofte hørte på for å roe ned. Jeg hadde ikke helt troen på at det ville virke – men så feil kan man ta! I begynnelsen var det vanskelig å sette av tid til meg selv, men etter et par uker gikk det som det suste. Videoene som har en stemme som guider deg gjennom meditasjonen fungerer veldig godt dersom du er helt ny. Etterhvert kan du gå over til rolig musikk fordi du kan teknikkene. I dag klarer jeg til og med å slappe av uten å høre på videoer eller noe annen musikk, bare stenge ute all støy og føle på mine egne følelser. Jeg har blitt mer bevisst på både de positive og de negative tankene mine.

Tro kan flytte fjell

Dine egne tanker er din viktigste styrke. Det sies at tro kan flytte fjell – noe det ligger mye sannhet i. Dine egne tanker og følelser kan være med på å bygge deg opp som person slik at de negative tankene ikke trenger å være så skumle. Husk likevel å føle på de negative tankene slik at du er bevisst på dem. Dermed unngår du at de negative tankene blir bygget opp over tid og gjøre deg stresset.»

 

Tusen takk til Elise for flott innlegg! Håper dere har hatt en fin 1.mai – Bendik

Foto av Elise Nilsen – http://www.insidedesign.no/

Les mer

Vi gønner på!

Nytt design. Nytt motto. Nye innlegg.

Jeg har lenge jobbet med å finne ut spesifikt hva det er jeg ønsker å dele på denne bloggen, og fram til nå så har hovedfokuset ligget på å fremme alle punktene som inngår i det å ha god helse. Frykt ikke, blogginnholdet kommer alltid til å være skreddersydd for å forbedre deres helse, dog, fra og med nå kommer jeg til å tre fram på en litt annen måte. Nå er det spesifikke målet at dere skal bli den beste versjonen av dere selv. Basert på mine interesser og kunnskap så har jeg funnet ut at det er dette som blir den mest naturlige og riktige retningen for meg å gå. Dersom dere finner dette av interesse, les videre!

Innleggene kommer til å ta for seg enkle og gjennomførbare steg vi kan ta i riktig retning for å bli en bedre person enn det vi var i går. Av og til så betyr det at jeg vil skrive om mentale verktøy vi kan ta i bruk, mens andre ganger vil fokuset ligge på fysisk aktivitet og helse. Det mest sentrale jeg ønsker at dere skal ta med dere er at tingene jeg deler og belyser er hverdagslige ting dere kan ta i bruk umiddelbart. Ofte så er det ikke de største stegene som utgjør det beste resultatet. Ofte så er det nettopp de små stegene over tid som vil gjøre dette.

Denne bloggen er for dere som føler at det finnes noe mer der ute. At dere vil mer enn det dere for øyeblikket får til. Denne bloggen er for deg som vil bli en bedre utgave av deg selv, slik at du kan nå ditt fulle potensiale. Hvorfor gå rundt i livet å vite at det finnes noe bedre, og ikke gjøre noe med det? Følg med på denne bloggen, les innleggene, lær og iverksett, og kjenn i hvor stor grad de små stegene fører deg i riktig retning. Kjenn hvor bra livet ditt blir!

Vær ikke redd for å spørre dersom det er noe dere ikke forstår, eller om dere har uavhengige spørsmål, så skal jeg prøve å få svart på de etter beste evne!

Ønsker dere en fantastisk uke! – Bendik

Les mer

Følg med

Hei.

Nå vet jeg at det er lenge siden sist jeg kom med et helserelatert innlegg. Grunnen for dette er rett og slett på bakgrunn av en enorm pågang på personlighetsfronten. Jeg har tatt på meg utrolig mye i det siste og jeg har overvurdert egne krefter, noe jeg har kjent på kroppen.. Jeg ønsker ikke å presse meg ytterligere i denne retningen, og velger i stedet å kun fokusere på skole og jobb en periode.

Jeg vet ikke hvor lang tid det tar, men jeg lover dere at så snart ting roer seg og motivasjonen sniker seg innover meg så er jeg tilbake og deler gode innlegg med dere igjen.

Jeg håper i mellomtiden at dere jobber med dere selv, og tar i bruk kunnskapen jeg har delt i tidligere innlegg.

Ønsker dere en super uke videre! – Bendik

Les mer

Hvorfor vi alltid skal behandle andre med respekt

What goes around comes around.

Det er hovedsakelig to ting som skiller seg ut når jeg tenker på det å behandle andre mennesker med respekt. Den første er at det vi slipper ut i universet stort sett kommer tilbake til oss. Dersom vi behandler andre hyggelig og med genuin respekt, så er sannsynligheten nesten helt sikker på at du vil bli behandlet hyggelig og med respekt tilbake. Skulle du mot formodning ikke bli det, så er det ikke verre enn å kutte kontakten med vedkommende. For hvem vil vel gå inn med en åpen innstilling til en annen person, og likevel ikke bli behandlet pent tilbake? Da er det ren bortkastet tid spør du meg. Negativitet og frekkhet bør ikke tolereres uansett korrelasjon med vedkommende, og jeg kan love dere at dere har det bedre foruten den påvirkningen, enn med den.

Den andre tingen som skiller seg ut er at ved respektfull behandling av andre over tid, så øker hele tiden sannsynligheten for at du møter en person som kan hjelpe deg fremover i livet. Det kan ta en dag, en uke, en måned, et år eller 10 år, men det som er helt sikkert er at dersom du ikke hadde behandlet alle rundt deg med respekt, så hadde denne muligheten garantert aldri funnet sted. Spesielt for de som ser etter muligheter i hverdagen så er denne innstillingen key. Du setter deg selv opp for suksess.

Foruten de ovenstående grunnene så finnes det ingen valide grunner for ikke å behandle andre med respekt. Det er en sterk kjerneverdi som bør sitte dypt hos oss alle, og som vi kan videreføre til de kommende generasjonene.

Respekt. Respekt. Respekt. Det er det det handler om, folkens.


God helg – Bendik

Les mer

Ukens matvare: GRØNNKÅL

Dette er en spennende grønnsak. Absolutt verdt bryet å lære mer om 🙂

Grønnkål er en robust bladgrønnsak som vi kan finne i stort sett alle matvarebutikker. Den er i familie med brokkoli, rosenkål, blomkål og vanlig kål, og er en nydelig grønnsak som er på god vei inn i kjøkkenene våre.

Grønnkål er proppfull av næringsstoffer og noe av det sunneste vi kan spise. Den beslekter som sagt på brokkoli, som dere kan lese mer om i dette innlegget, og dere vil da straks forstå kålets effekter. Grønnkål har lavt energi- og fettinnhold, samtidig som den har et høyt innhold av protein, Vitamin A, Vitamin C og Vitamin E (alle antioksidantene våre), samt kopper og kostfiber. Vi finner faktisk også kilder til Vitamin B6, folat, kalsium og kalium. Da sier det seg selv at denne grønnsaken er av sterk anbefaling. Her finner vi altså alle antioksidantene som finnes i form av vitaminer, og grønnkål bidrar dermed til å bekjempe sykdom og oksidativt stress i kroppen, samtidig som immunforsvaret styrkes. Ellers vil grønnkålets innhold være med på å opprettholde normal hud og normalt syn, bedre fordøyelsen og redusere stress og utmattelse. Det skal sies at disse egenskapene først trer skikkelig i kraft ved et minimuminntak på 100g. Absolutt å anbefale!

 

Grønnkålet kan brukes slik:

Hjemmelaget pesto av grønnkål (http://www.frukt.no/oppskrifter/tilbehor/hjemmelaget-pesto-av-gronnkal/ )

Ovnsbakt grønnkålsomelett (http://www.frukt.no/oppskrifter/middag/ovnsbakt-gronnkalomelett/ )

Grønnkålssalat m/eple (http://www.frukt.no/oppskrifter/salater/gronnkalsalat-med-eple/ )

Grønnsakssupper

Kan også enkelt brukes rå til flere retter. Der du bruker brokkoli kan du også bruke grønnkål!

 

For å gi grønnkålet en litt søtere smak så anbefales det å fryse det ned en liten stund. Da omgjøres karbohydratene til sukker, og dette overføres til smaken. Er bladene litt slappe så kan dere godt legge kålet i kaldt vann, da påståes det at de vil få spensten tilbake.

Dette er rett og slett en supergrønnsak, og bør finnes i ethvert kjøleskap.

– Bendik

Lagre

Les mer

4 små endringer som vil gjøre livet ditt bedre

Det er ikke alltid de store livsstilsendringene som er nødvendige for å få en positiv endring i hverdagen. I dag introduserer jeg dere for 4 enkle tips som vil hjelpe dere med nettopp dette.

 1. Gå mer

Vær i bevegelse, rett og slett. Ta deg tid til en spasertur en gang i mellom. Dette har jeg selv funnet svært effektivt på dager der jeg har følt meg sløv. Da har jeg hoppet i skoene og tatt bena fatt på en liten tur i nærområdet. Det holder i massevis med 10 minutter, da det mer eller mindre vil gi den samme effekten som en timers tur vil. Det beste er å komme seg ut i frisk luft, men noen hundre meters gange innendørs vil også gjøre underverker.

p1010583n

 2. Drikk mer vann

Av og til når vi har sittet inne over en lengre periode, og kjenner at vi begynner å bli mer sløv og ufokusert, da kan grunnen være at du har hatt et for lavt væskeinntak. Derfor lønner det seg å med jevne mellomrom ”chugge” noen glass vann. Da vil væskebalansen igjen komme i homeostase, og du vil føle deg bedre, mer produktiv, mer konsentrert på de oppgavene du har foran deg og hodepinefri gjennom dagen. Det lønner seg å passe på væskeinntaket gjennom dagen, da slipper du å i det hele tatt kjenne på bivirkningene dehydrering medfører.

3. Kontroller ukeplanen din

Dette kan være en massiv stressreduksjon i hverdagen din. Skriv ned alt du skal gjøre i løpet av uken, og se over planen hver morgen før dagen sveives i gang. Skriv ned hva du skal gjøre og når du skal gjøre det. Ting å kontrollere kan være treningsplanen din, ditt sosiale liv, arbeidsoppgavene du har foran deg og hva du må gjøre for at du skal føle deg best mulig i løpet av en uke. Jeg gjør dette ukentlig, og tørr med det å påstå at jeg er en svært avslappet og stressfri person, og jeg tror dette trikset spiller en kritisk rolle i nettopp å holde meg på det nivået.

Ukeplan-haust

Ukeplanen er lånt fra Dombås Fjellskole. Det er også mulig å fylle ukesoppgavene dine inn i en kalender.

4. Få i deg mikronæringsstoffene dine

Kostholdet styrer så ufattelig mye når det kommer til hverdagsfølelsen vår, og spesielt mikronæringsstoffene. Jeg liker å si at mikronæringsstoffene sørger for at innsiden er frisk, og makronæringsstoffene utsiden. Derav er det utrolig viktig å passe på å få i seg nok frukt og grønt, samt forskjellige juicevarianter. Et tilstrekkelig inntak av frukt og grønt vil gi oss mer energi, mer opplagthet og glede, for ikke å snakke om at det spiller en viktig rolle i at vi holder oss friske, noe som er kritisk for at vi skal føle oss bra. Mitt råd er derfor: tving deg selv til å spise mer frukt og grønt. Du bør i vertfall nå de daglige anbefalingene på minimum 5 porsjoner frukt og grønt. Se på det sånn: ingen likte kaffe i starten, men vi drakk det likevel fordi vi visste effekten det ville gi. Hvis jeg nå sier at frukt og grønt vil gjøre deg frisk, opplagt, energisk og lykkelig – er ikke det en effekt verdt å ofre litt for? Det synes vertfall jeg!

P1010703

Det var dagens 4. Håper dere tar de i bruk og høster alle de positive effektene ved disse enkle hverdagstiltakene.

Ha en strålende uke! – Bendik

Les mer

Hvorfor skal vi alltid prestere vårt beste?

Vi trenger ikke prestere for noen andre enn oss selv. Vi trenger heller ikke prestere fordi det forventes av oss. Vi skal dog prestere fordi det vil alltid gagne oss positivt… i lengden.

Du har kanskje slitt med motivasjon på skolen, på jobb eller ved andre sosiale settinger der det ligger en forventning til at du skal gjøre noe. Det er helt normalt. Forskjellen er hvordan vi velger å håndtere det. Unnskylder du deg med å prøve å gjøre så lite som mulig? Eller ved å sluntre unna? Eller ved å komme med unnskyldninger til deg selv for å rettferdiggjøre at du ikke skal legge ned et godt arbeid? Det er dumt. Jeg skal fortelle deg hvorfor:

Enten vi er 20, 30, 40, 50 eller 60 år gamle, så har vi fortsatt mange.. veldig mange gode år foran oss. Alder er dermed ingen unnskyldning.

IMG_8598

I slike situasjoner som nevnt ovenfor så er vi nødt til å tenke langsiktig på situasjonen vi står i. Vi går ikke med søpla fordi det gagner oss der og da. Vi blir heller ikke igjen på jobb 15 minutter ekstra fordi det er så utrolig koselig der. Ikke tørker vi opp det siste rusket på toalettet før vi forlater det heller fordi det er så fryktelig gøy.

Vi gjør disse tingene fordi ved enden av en skoleepoke, eller ved avslutning på en arbeidsplass, eller utflytting fra en leilighet, så er det personer som har observert og blitt påvirket av din tilstedeværelse. Ved å ha lagt ned et godt arbeid, så er du garantert en god referanse. Ikke minst så er du garantert positiv omtale fra de rundt deg. Dette gagner deg senere i livet. Det kommer til å påvirke humøret ditt, arbeidskapasiteten din og ikke minst selvtilliten din positivt. Måten de i ditt nærvær ser deg på kommer til å bli forsterket, og både deg selv og alle du møter på vil takke deg for at du gjør dette.

P1010682

I tillegg så er det er en siste helt essensiell grunn for at vi alltid bør prestere vårt beste, og den er at vi gjør dette for vår egen del. Vi gjør dette sånn at det skal bli enklere å håndtere det lange livet vi fortsatt har foran oss. Jo tidligere vi forstår dette, jo bedre vil vi komme til å få det.

Vil du bli sett på som en som lurer seg unna, eller vi du bli sett på som den personen som setter standarden? Den personen alle ser til etter hjelp? Den personen som det oser kvalitet av? Du bestemmer selv.

Jeg har tro på dere, jeg har tro på oss alle sammen. Det krever bare litt arbeid! Ha en super kveld videre 🙂 – Bendik

Les mer

Ukens matvare: HVITLØK

Hvit, liten, sterktluktende sak som er nøkkelingrediensen i stort sett alt vi får i oss av mat.

Hvitløken er vi alle kjent med, enten du liker det eller ei. Det er en av de mest brukte grønnsakene i dagens kost, og det finnes antydninger til hvitløk i stort sett hver eneste rett vi lager. Men visste du at hvitløk ikke bare er god på smak?

Hvitløk gir oss så mye mer enn bare en spesiell ånde. Hvitløken inneholder biologiske stoffer som forskning sier at har en positiv innvirkning på helsen. Denne forskningen viser til at hvitløk kan redusere mengden blodfett vi har i kroppen, samt mengden plakk vi har i blodårene. Dette er med på å minske sannsynligheten for et eventuelt slag. I sammenheng med dette så er den også behjelpelig med å redusere blodtrykket vårt.

Videre så er hvitløken med på å senke mengde kolesterol vi har i kroppen, samt at den kan drepe unødvendige mikrober som bakterier og sopp. Ett av stoffene i hvitløken ser også ut til å kunne ta livet av en type bakterier som er motstandsdyktige ovenfor antibiotika.

Alt i alt så er det verdt å inkludere hvitløk i kosten. Ikke bare for smakens skyld, men også for positive helsegevinster.

God onsdag! – Bendik

Les mer

Alt dere gjør kommer til å gå i arv!

Tro det eller ei, alt vi gjør, tilegner oss og erfarer, blir en del av våre etterkommere.

Våre barn er på mange måter et speilbilde av oss selv, og det er noe jeg tror det er viktig å være klar over for å kunne ta de riktige valgene i hverdagen. Det er gjort forskning på feltet, og resultatene viser at det vi som mennesker gjør, lærer oss og erfarer i dag, kommer til å gå i arv til barna våre. Vår sosiale kompetanse, vår arbeidskapasitet, vår tankegang og helse kommer til å videreføres til neste generasjon. For meg, så er dette i seg selv grunn nok for meg til å ville bli den beste personen jeg kan bli. Det er en enorm motivasjon, for jeg vet at dersom jeg legger inn et godt arbeid for å utvikle meg til å bli den beste utgaven av meg selv, så legger jeg samtidig grunnlaget for at barna mine skal få et godt liv. Dette er selvfølgelig noe jeg ønsker, og det er derfor selvskrevet at jeg skal gi jernet i de kommende årene!

Nå som vi vet dette, så er det klart at barna våre ikke blir fullstendige kopier av oss selv. Dette har vi nok erfart selv også, for vi er jo ikke helt like foreldrene våre. Men med stor sannsynlighet så er vi en ganske lik utgave av hvordan våre foreldre var som personer når de valgte å bli foreldre. Det er spennende å tenke på.

IMG_4582

Grunnen til at jeg har valgt å skrive om dette er rett og slett fordi da jeg først kom over dette konseptet, så var det et lite slag i ansiktet om at, ey, Bendik, det du gjør betyr noe. Om ikke for de rundt deg, så betyr det vertfall noe for de som kommer etter deg. Og det motiverte meg enormt!

Mitt ønske er derfor at dette kanskje kan motivere dere til å gjøre det samme. Helse handler ikke bare om å ha den riktige fasongen, de beste sunnhetsrutinene eller å legge ned flest timer på treningssenteret. Det handler om så mye mer, og dersom dette innlegget kan hjelpe dere til å bedre kvaliteten på livene deres, så vet jeg at det er et tegn på en forbedret helse, noe jeg ønsker for absolutt alle!

Håper dere får en knallbra dag! – Bendik

Les mer

>> <<