Bli den beste deg

Home / Fysisk aktivitet og helse / Godt humør på trening

Godt humør på trening

Humør og trening henger tett sammen. Det er bevist gjennom flere undersøkelser at fysisk aktivitet og trening frigjør negative hormoner bort fra kroppen, blant annet stresshormon og kortisol, samtidig som det produseres positive hormoner, som endorfiner, dopamin og serratonin. Disse hormonene gir deg både energi og godt humør, samtidig som de gjør deg mer opplagt og våken. Det finnes derfor enhver grunn for å faktisk kle på seg joggeskoene og treningstøyet, selv om man føler seg sliten og slapp. Faktum er at etter en treningsøkt vil du nesten alltid føle deg mer opplagt og i bedre humør. Det spiller ingen rolle hvilken trening som gjennomføres, enten det er Yoga og bodybalance, tung styrketrening og crossfit, eller en tur ute i naturen, utfallet blir stort sett alltid det samme.

I dag har jeg gjennomført en fullkroppsøkt, med fokus på baseøvelser som knebøy, markløft, hangups, pushups og planke. Denne treningsøkten egner seg godt for alle i alle aldere, da disse øvelsene aktiverer mer eller mindre alle musklene i kroppen. Øvelsene er med på å styrke både bein, rygg, core og overkropp, og egner seg derfor godt som en fullkroppsøkt for de som ønsker å komme i bedre form, eller for de som vil forbedre egen helse.

Jeg liker sporadisk å gå tilbake til treningsprogram som inkluderer disse øvelsene. De kan fort bli glemt i en verden full av andre morsomme og ikke minst gode øvelser.

Nå er klokken 09:00, og jeg er ferdigtrent. Jeg føler meg knallbra, våken og i godt humør, klar for å angripe dagen. Det er viktig for meg å inkludere trening i så mange dager som mulig i løpet av en uke, dersom kroppen tillater det. Ikke nødvendigvis for det ytre utseendet sin del, men mer for de fysiologiske effektene det medfører. Og aller helst, så ønsker jeg å gjennomføre treningsøkten så tidlig på dagen som mulig, slik at jeg kan føle meg på mitt aller beste i det jeg skal takle dagens utfordringer.

Dagens utfordring til dere er derfor: Kom dere på trening, yoga eller styrke, 30 min eller 90, spiller ingen rolle, og legg merke til hvordan du føler deg i etterkant.

Godt humør og opplagthet = Friskere liv og enklere hverdag

Ha en fin dag!

 

Har ikke fått helt dreisen på bildetaking enda, men de kommer 🙂

 

Lagre

Kommentarer

kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>> <<