Bli den beste deg

Home / Fysisk aktivitet og helse / Fordeler og ulemper med morgen- og kveldstrening

Fordeler og ulemper med morgen- og kveldstrening

Trener du tidlig på morgenen eller sent på kvelden? Spiller det egentlig noen rolle?

Noen sverger til morgentrening før jobb, mens andre finner det mest naturlig utover kvelden. Man kan av den grunn komme til å spørre seg selv når det faktisk er best å få unna treningen. Finnes det noe fasitsvar? Det har blitt gjort utallige forskninger og undersøkelser på feltet, men som oftest ender man opp med ulike resultat. Jeg har derfor valgt å la konklusjonen ligge i dette innlegget, og heller rette fingrene mot fordeler og ulemper med nettopp morgen- og kveldstrening.

 

Først opp har vi morgentrening:

Med morgentrening så mener jeg trening som skjer før ”dagen” starter med jobb, skole og andre gjøremål. Å trene tidlig på dagen kan være en fantastisk måte å starte dagen på. Da kommer du i gang, og du får unna et gjøremål som potensielt kan bli hengende over deg utover dagen. I tillegg produserer du hormonene endorfiner, serratonin og dopamin (som jeg snakket litt om i dette innlegget), som gjør deg både glad, våken og energisk. Hvor god følelse er det vel ikke å komme på jobb eller skole, våken og klar for dagens utfordringer, mens du ser de andre komme subbende rett før tida? Det føles ganske godt 🙂

Ulempene med morgentrening derimot, er i mine øyne hovedsakelig de fysiologiske utfordringene. De virkelig store ulempene er at kroppen ikke har kommet helt i gang. Det sies at det tar opp mot 3 timer for at kroppen våkner skikkelig. I tillegg pågår det melatoninproduksjon (hormon som gjør deg trøtt) i kroppen som under fysisk aktivitet vil fungere som en begrensning. For noen kan også det å klare å stå opp klokken 05:00 være et problem.. Men dersom man ønsker en endring nok så får man det til ganske enkelt.

En tidlig fullkroppsøkt i sommer

En tidlig fullkroppsøkt i sommer

 

Kveldstrening:

Med kveldstrening så mener jeg trening som skjer etter 18:00 på kvelden. Det kan være flere positive grunner for å skulle trene på kvelden. En av dem er at trening et sted mellom 16:00-19:00 er det mest optimale tidspunktet å være i fysisk aktivitet på, da kroppen i dette tidsmellomrommet er i sin beste ”dagsform”. Da er kroppen hele 1 grad varmere enn når du stod opp. Dette vil gjøre at musklene er mer smidige, samt mindre utsatt for skader. I tillegg så kan det fungere som en målestokk for når du er ferdig for dagen. Du har vært på jobb og du har trent, check! Da har du vunnet dagen, og du kan senke skuldrene med god samvittighet resten av kvelden.

Ulempene med kveldstrening er derimot at det kan være et fryktelig stort tiltak etter å ha vært på jobb med mange tøffe arbeidsoppgaver som har tømt deg både fysisk og mentalt. I løpet av en dag kommer det ofte opp andre fristelser og oppgaver som distraherer deg fra treningsprogrammet ditt. Du må derfor være ekstremt disiplinert og sterk mentalt for å klare å holde deg til regimet. En annen ting er at dersom du trener senere enn 2-3 timer før du skal legge deg, kan serratoninproduksjonen fra treningen føre til at du får problemer med å sovne.

 

Oppsummering:

Som dere ser så finnes det fordeler og ulemper med både morgentrening og kveldstrening. Det er derfor svært individuelt hvilke tidspunkter som passer best for deg. Det er likevel verdt å nevne at dersom du ønsker best mulig effekt fra treningen, så er kanskje kveldstrening mest optimalt. Men hvis du trener for å holde deg i form og i mentalt velvære så vil jeg på det sterkeste anbefale morgentrening.

Personlig så elsker jeg treningsøkter på morgenen! Hva foretrekker du?

Håper dere har hatt en flott mandag og at dere er klar for en ny uke!

Fact: Det sies at den beste treningen skjer enten 3 eller 11 timer etter man har stått opp.

Lagre

Kommentarer

kommentarer

2 thoughts on “Fordeler og ulemper med morgen- og kveldstrening”
  1. Sebbern 29. august 2016 on 23:29 Svar

    Definitivt morgentrening!

    Da har jeg fått restituert og fått i meg en solid, sunn og god frokost som motiverer meg til å gi det lille ekstra!

    Stå på, mye bra her!

    • Bendik Gausetvik 30. august 2016 on 22:00 Svar

      Godt å høre Seb, enig med deg. Tusen takk!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>> <<