Bli den beste deg

Home / Fysisk aktivitet og helse / Tøye ut etter styrketrening? Ja eller nei?

Tøye ut etter styrketrening? Ja eller nei?

”Skal jeg tøye ut etter jeg har trent styrke, eller lar jeg være? Jeg har hørt så mye forskjellig. Noen sier at vi burde tøye etter styrketrening, mens andre sier at vi ikke skal det? Hva er egentlig riktig?”

Med tøying så mener jeg de øvelsene du gjør som hjelper deg med å ekstrahere (strekke ut) en kontrahert (sammentrukket) muskel.

Tøying i seg selv er veldig nødvendig for at kroppen skal vedlikeholdes og holde en flott og fin form i det du begir deg ut på hverdagens utfordringer. I sin helhet så vil tøying være med på å gi alle som benytter seg av det en bedre og mer behersket holdning. Det har en bevist positiv effekt på både yngre, voksne og eldre, og anbefales derfor på det sterkeste! Uansett hva du bedriver, så bør du sette av tid og inkludere ulike tøyingsmetoder i arbeidslivet eller på trening. Det vil være skadeforebyggende, øke blodsirkulasjonen i kroppen og gjøre deg kapabel til å gjøre de enkleste bevegelser, som å klø seg på ryggen eller bøye deg ned uten å fullstendig miste holdning. Min beskjed er derfor: Ta dere tid til litt tøying i hverdagen!

p1000881np1000887n

Ved å råde dere til å inkludere tøying i hverdagen, kommer det også ulike spørsmål, og et av de mest stilte spørsmålene er om man skal tøye ut etter en styrkeøkt? Det har vært spekulert i dette, og for mange kan det kanskje ”gi mening” å gjøre det, men svaret mitt til dette er et nådeløst og klart, nei, det skal du ikke! Hvorfor ikke?

Etter en styrkeøkt så vil musklene du har trent være svært nedbrutt, samtidig veldig sammentrukket. Dette gir oss derfor to store grunner til å la tøyingen utebli. Ved å tøye vil du for det første bryte musklene ytterligere ned, og ikke på den måten som du ønsker. Her vil muskelfibrene strekkes og ødelegges, og kan føre til arrdannelser i muskelfibre og scener. Det vil si at man belaster vevet mer enn man burde, og faren for skader, overtrening og senebetennelser øker markant. For det andre, og kanskje mer viktig, så trener vi for å kontrahere (sammentrekke) musklene. Ved å tøye vil du ekstrahere (strekke ut) musklene, og derfor ødelegge for den sammentrekningen du har jobbet knallhardt for den foregående timen.

p1000857n

Det er et unntak, og det er dersom tøyingen gjøres med unaturlig lett belastning.. Men på bakgrunn av alt jeg har fortalt så vil man nesten ha høyere risiko for skader ved å gjøre dette enn hvis man lar være. Anbefales derfor ikke!

Husk at dette gjelder kun for styrketrening. Uttøyning har enorme positive utslag på utholdenhetsidretter, kampsport, gymnastikk og er generelt helsefremmende for både aktive og inaktive mennesker.

God torsdag!

 

Kilder:

http://myrens.no/uttoyingstips/

Kommentarer

kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>> <<