Bli den beste deg

Home / Fysisk aktivitet og helse / Hvorfor foamroller?

Hvorfor foamroller?

Foamroller er et undervurdert hjelpemiddel man kan dra stor nytte av. Enkelt forklart så er det en slags skumrulle man bruker for å myke opp muskler og ledd.

Ved å benytte seg av en foam-roller så kan du øke blodsirkulasjonen i de områdene du arbeider med. Det som skjer er at du behandler musklene og bindevevet som befinner seg i kroppen, noe som vil gi en positiv utslagseffekt på blant annet muskelspenninger.

Du kan se for deg at på enkelte steder i kroppen så har musklene slått seg sammen til en knute, og jo mer du bruker disse musklene, desto strammere vil denne knuten bli. Det foam-rolleren da kan hjelpe deg med er å løse opp disse knutene slik at spenningen avtar. For at dette skal skje så stilles det krav til at du finner knutepunktet i arbeidet ditt med rolleren, og dermed holder posisjonen helt til du kjenner at muskelen begynner å slappe av.

p1000981n

Gjør det vondt?

Ja, det kan det gjøre, og det vil det mest sannsynligvis gjøre, men det er på ingen måte uoverkommelig smerte. I tillegg så er smertenivået svært individuelt fra person til person. Noen kan kjenne det veldig godt, mens andre nesten ikke kjenner noe som helst.

Foam-roller kan man se på som en billig og selvhåndterlig erstatning for massasje. Den gjør jobben omtrent på samme måte, og du kan selv velge hvor du ønsker at den skal arbeide. Populære områder å bruke rolleren på er spesielt ben og rygg. Den kan brukes for å løse opp både utside, innside, framside og bakside lår, samt leggene og rumpa. Mens på rygg så kan den være god for å løse opp små muskelspenninger som befinner seg der, og vi har alle muskelspenninger fra tid til annen som kan være nødvendig å håndtere/vedlikeholde. Spesielt i perioder med mye stillesitting, reising, treningsfri og hard trening så kan det være en god idé å gi seg selv 5-10 minutter med rolleren. Det er dog mest effektivt å benytte seg av rolleren i forbindelse med trening, da mange opplever økt bevegelighet i muskler og ledd.

p1000991n

Hvor ofte bør man bruke foam-rolleren?

Foam-rolleren kan benyttes opptil flere ganger i uka, men man bør ikke overdrive bruken, da dette ikke vil ha noen hensiktsmessig effekt, og kan være mer negativt enn positivt for musklene du ruller på. Det anbefales å benytte rullen i etterkant av hard ben- og ryggtrening slik at du øker blodsirkulasjonen i disse områdene. I tillegg så vil jeg anbefale å benytte seg av den på restitusjonsdager. Øktene kan være alt fra 5-15 min, det kjenner dere selv etter, men dere bør ikke overskride mer enn 2-3 økter i uken der dere bruker rolleren.

Dere kjenner godt at muskelspenningene slipper, og kan derfor tro at det er nødvendig å hele tiden vedlikeholde resultatet. Det er ikke nødvendig. Kroppen må få tid til å behandle og reparere seg selv. For mye rulling kan faktisk skape nye og ømme problemområder.

p1010005n

Anbefaler dere å benytte Youtube som veileder når det kommer til hvordan øvelsene gjennomføres.

Ta gjerne en titt innom denne full-body foam-roller filmen.

Håper dere fant innlegget nyttig!

 

Kilder:

http://www.kk.no/trening/derfor-b%C3%B8r-du-ha-en-foam-roller-28581

https://breakingmuscle.com/mobility-recovery/what-is-a-foam-roller-how-do-i-use-it-and-why-does-it-hurt

Kommentarer

kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>> <<