Bli den beste deg

Home / Fysisk aktivitet og helse / ALLE burde gjøre denne oppvarmingsøvelsen før bryst- og skuldertrening

ALLE burde gjøre denne oppvarmingsøvelsen før bryst- og skuldertrening

Bryst- og skuldreoppvarming – Hvorfor og hvordan?

Å varme opp den aktuelle muskulaturen og de leddene du skal bruke før en økt er utrolig viktig for å være sikker på at du tar alle forhåndsregler for ikke å pådra deg skader. Spesielt i økter som inkluderer bryst- og skuldretrening har jeg funnet det svært nyttig å benytte seg av en oppvarmingsøvelse som både klargjør og mobiliserer musklene.

Bevegelighet og leddutslag i skulderpartiet er nødvendig for riktig mobilitet og utførelse av øvelser som trigger bryst- og skuldermuskulaturen. Det er et parti der mange sene- og muskelfester beveger seg over, og derfor desto viktigere å varme skikkelig opp. I mange bryst- og skulderøvelser inkluderes både biceps og triceps aktivt, dette forteller oss da at det er til sammen 4 hoved-muskelgrupper som er i spill under disse øvelsene.

Jeg har satt sammen en god og effektiv oppvarmingsøvelse som gir både deg og musklene dine en mild start på økten. Den kan du se under:

Først gjennomfører du en rotasjonsbevegelse med 90 grader i albuene. Denne er god for å skape horisontal bevegelse i skulderleddet, noe som gjør oss mer bevegelige til kommende rotasjonsbevegelser.

p1010146n

Deretter kjøres skulderhev med bøyde armer, som igjen er med på å skape bevegelse i skulderleddet, men denne gangen en vertikal bevegelse som klargjør oss for ytterligere rotasjonsbevegelser. I tillegg så varmes sakte men sikkert både nakkemuskulaturen og de ytre musklene av skulderen her.

p1010148n

Rotasjonshevninger vil gi nok en vertikal bevegelse, men som er annerledes fra den som gjøres i skulderhev. Ved å inkludere denne forsikrer vi oss om at skulderleddet har fått samtlige bevegelsesutslag før vi begynner økten. Denne øvelsen krever aktivitet fra hele skuldermuskulaturen, og er derfor med på å klargjøre musklene ytterligere.

p1010149n

Til slutt så avslutter vi med single-arm dumbbel-snatch på begge armer. Da setter vi alle bevegelsene vi har jobbet med i spill, og klargjør musklene for å sette i gang med treningsøkten.

 

Men hvorfor inkludere denne før en bryst-økt?

Bryst- og skulderøvelser har mange av de samme bevegelsesutslagene. Selv om denne inkluderer kun skulderbevegelser, så betyr ikke det nødvendigvis at den ikke er relevant for øvelser som er med på å styrke brystpartiet ditt. Den varmer opp de nødvendige leddene. Personlig så går jeg aldri en bryst- eller skulderøkt uten å gjennomføre denne i forkant.

Spesifikk oppvarming anbefales i tillegg til dette. Dvs. Gjennomfør alltid første øvelse på en muskelgruppe med lett vekt, før du øker til den vekten du tenker å bruke for arbeidende sett.

God trening!

Kommentarer

kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>> <<