Bli den beste deg

Home / Fysisk aktivitet og helse / Hvorfor trening er bra for deg!

Hvorfor trening er bra for deg!

Vi hører ofte hvor bra fysisk aktivitet og trening skal være for oss, og at vi burde trene regelmessig for å få best utbytte. Men vet dere egentlig hvorfor det er så bra?

Dere har kanskje en anelse ut i fra ting dere har hørt både i media og av bekjente, og sannsynligvis så stemmer nok mye av dette. Likevel har jeg en oppfatning av at mange ikke er fullstendig klar over nøyaktig hvorfor man burde trene. Derfor ønsker jeg i dag å rette lyset mot fysisk aktivitet- og trening, og dets fordeler uavhengig av kjønn og alder. Personlig så har jeg har en årrekke med erfaring innenfor både sport og trening, og har ut i fra mine egne resultater og referanser spisset det ned til at det er tre hovedgrunner som står sentralt for mitt engasjement for fysisk aktivitet og trening. Disse grunnene tror jeg samtlige kan kjenne seg igjen i, samtidig som de kan fungere som en motivator for mange på dager der hodet sier nei.

p1010142n

1. God helse, sunn og velfungerende kropp

Den første og viktigste grunnen (for meg) er at jeg trener for å få- eller opprettholde god fysisk helse, og en kropp som både er sunn og velfungerende til å gjennomføre hverdagens utfordringer, resten av livet. Kroppen vi har blitt tildelt skal vi leve gjennomsnittlig ca. 80 gode år med. Da er det viktig å ta vare på dette verktøyet for alt det er verdt, og det gjør man ved å nettopp være i fysisk aktivitet med moderat intensitet i minimum 30 minutter daglig, og helst inkludere allsidig trening (All aktivitet som overskrider disse 30 minuttene gir ytterligere helsegevinst). Denne allsidige treningen kan være alt fra styrke- og utholdenhetstrening (anbefales) til andre aktiviteter som for eksempel svømming, klatring og kampsport.

Fysisk aktivitet og trening gir bedre muskelstyrke og utholdenhet, noe som på sikt fører til en mer robust og allsidig kropp. Blodsirkulasjonen forbedres, og når hjerte, lunger og andre organer blir gitt muligheten til å jobbe mer effektivt, får man mer energi i hverdagen. Og ikke minst så reduserer vi risikoen for å utvikle en rekke sykdommer, blant dem hjerte- og karsykdommer, hjerneslag, metabolsk syndrom, diabetes, depresjoner og leddgikt. Det er ikke til å legge skjul på at dette er noe som gagner oss både nå, og 50 år frem i tid.

Dere har kanskje hørt ordtaket: ”Dersom dere ikke setter av tid til å trene nå, da må dere sette av tid til å være syk senere”, og dette i seg selv burde fungere som en motivator.

p1000973n

2. Vi føler oss bra, ekstremt bra!

Den neste grunnen for at vi burde inkludere fysisk aktivitet og trening i livene våre er at det gjør at vi føler oss bra, ekstremt bra! Og dette er bevist gjennom utallige undersøkelser og tester. Dere har helt sikkert opplevd dette selv også, ved at dere har dratt på trening, og i etterkant følt dere både lykkelig, energisk og positiv. Det er dette som skjer med oss når vi er i fysisk aktivitet. En rekke kjemikalier i hjernen stimuleres og det produseres både serotonin (lykkehormonet), dopamin og endorfiner (som jeg har skrevet om her). Er man bevisst i valg av prioriteringer i hverdagen, og velger å inkludere fysisk aktivitet som en regelmessig ting dere gjør fordi dere ønsker det, så vil dette medvirke til å gi bedre selvtillit, en følelse av mestring og bedre samvittighet.

Hvorfor? Dere føler dere ofte bra, noe som uunngåelig vil gi bedre selvtillit over tid. Dere får bedre samvittighet fordi dere vet at det dere nå gjør er noe dere innerst inne vet at dere burde gjøre. Dere vinner over stemmene som forteller dere at dere er for slitne, at dere ikke orker, at det er et tiltak å reise seg fra sofaen, ”vi tar det i morgen”, slapp av i stedet da,- og dette gir en følelse av mestring. Enorm godfølelse venter på dere dersom dere overvinner disse tankene!

Stressnivået reduseres. Det å inkludere fysisk aktivitet i situasjoner eller perioder der dere føler dere stresset har bevist positiv effekt. Vi får bedre søvnkvalitet! Sliter dere med søvnplager, som f.eks hyppige oppvåkninger i løpet av en natt eller at dere bruker lang tid til å falle til søvn, så kan det være et forebyggende tiltak å inkludere trening i hverdagen. Sist men ikke minst, trening er gøy og sosialt! Dere skal trives på trening, og om dere kan dra med dere en venn så finnes det ingen bedre måte å takle dette på.

p1010214n

 

3. Ytre faktorer

Den tredje og siste grunnen er å trene for de ytre faktorene. Ønsker man å redusere vekten sin, øke i muskelstyrke, gå ned i fettprosent eller fremtone en penere fasong av kroppen sin, så er dette også mulig, og det justeres etter behov. Å jobbe for å oppnå en kroppslig fasong man er komfortabel med vil gi enorm selvtillit og mestringsfølelse, og kan endre livene til de som gjennomfører dette. Ikke bare vil du føle deg bra fordi du ser ut slik som du ønsker å se ut, men det ligger så mye bak. Du har knust en barriere og overkommet en enorm utfordring, noe som gir ekstremt positive utslag både på kropp og sinn, og som jeg nevnte tidligere så vil du gjennomsnittlig føle deg bedre de dagene du inkluderer fysisk aktivitet.

For alle med et litt mindre mål enn en livsstilsendring, så vil trening bidra til å forhindre vektøkning og hjelpe dere med å opprettholde ønsket vekt og kropp. Kort fortalt så forbrenner fysisk aktivitet kalorier, noe som kan bidra til at dere klarer å ligge i kaloribalanse, kalorioverskudd eller kaloriunderskudd, alt etter behov.

p1010267n

Oppsummering:

Dette er mine 3 hovedgrunner for hvorfor vi burde inkludere fysisk aktivitet og trening i hverdagene våre. Slik som grunnene nå er oppsatt, er på bakgrunn av rekkefølgen jeg mener at de burde være, og som er relevant for mitt liv per i dag. Fra tid til annen så rokerer jeg selvsagt på nødvendigheten av disse, da jeg av og til for eksempel vil at de ytre faktorene skal drive meg i en periode. Men så snart ønsket resultat er nådd, så vil den rekkefølgen jeg nå har satt opp stå mest sentralt. Alle disse kan selvfølgelig omrokeres etter behov, men når alt er sagt og gjort, så er det de nå-stående grunnene som står igjen på podiet, i innleggets rekkefølge.

img_8539n

Husk at fysisk aktivitet kan være så mangt – Styrke- og utholdenhetstrening, diverse sporter, en fjelltur, en tur i naturen, yoga, og mye, mye mer. De er positive for helsen vår på hver sin måte, og de burde alle inkluderes i livene våre.

Håper dere fikk en del ut av dette innlegget, og at noe av det som ble sagt kan drive dere på trening de dagene dere ser på som mest svarte. Dette er noe jeg virkelig brenner for, og jeg tror at veldig mange har godt av å lese dette innlegget, så del det gjerne på sosiale medier!

 

Ønsker dere en fantastisk uke! – Bendik

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Kommentarer

kommentarer

One thought on “Hvorfor trening er bra for deg!”
  1. Daniel 8. november 2016 on 14:45 Svar

    (Y)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>> <<