Bli den beste deg

Home / Fysisk aktivitet og helse / Hvordan takle stress?

Hvordan takle stress?

I dagens samfunn med et økende antall utmattede og stressede personer, i tillegg til høyere krav og et enormt press, så har vi alle ekstremt godt av å lære oss noen stressmestringsteknikker. Dette er et tema som er viktig for meg, for jeg har både sett og erfart hvilke negative effekter stress, press og utmattelse kan ha på personer. Det minste jeg derfor kan gjøre er å rette et lite lyst mot hvilke metoder jeg personlig har opplevd som velfungerende for stressmestring.

 

Skaff deg oversikt

Det første og kanskje viktigste punktet er å ta et skritt tilbake og skaffe seg oversikt over situasjonen du nå står i. Dette har vært det viktigste hjelpemiddelet for meg når jeg har kjent at stressnivåene har økt, og jeg føler jeg mister kontroll. Da er jeg rask på å ta opp enten telefonen eller åpne et word-dokument på macen der jeg skriver ned alle tankene jeg sitter med. Her jobber jeg aktivt for å finne årsakene til at jeg føler det slik jeg føler det, og som oftest er det på grunn av opphopning av tanker og følelser. Jeg skriver derfor ned alt jeg føler at jeg må få gjort i en ”To-do-Liste”. Dette gjør at jeg nå får muligheten til å se rett foran meg hva det er jeg er nødt til å få gjort, og å fysisk kunne se hva det er jeg skal gjøre, gjør det enklere for meg å finne en løsning på de ulike problemene. Da skriver jeg ytterligere ned hvordan jeg ønsker å løse de ulike problemene, noe som gir meg en ro og følelse av at jeg har kontroll, og det er i dette øyeblikket du endelig kan begynne å senke skuldrene litt. For nå vet du hva det er du må få gjort, i tillegg til at du vet hvordan du skal gjøre det. Da er det bare å sette i gang fra punkt nr.1 og jobbe deg nedover listen til du er i mål.

img_8429n

Fysisk aktivitet og trening

Det er ingen tvil om at fysisk aktivitet og trening er med på å redusere stressnivåene du har i kroppen (du kan lese mer om dette her). Enkelt forklart så frigjør kroppen negative hormoner, blant annet stresshormonet kortisol, samtidig som den produserer positive hormoner som gjør deg både glad, opplagt og energisk (Dopamin, serotonin og endrofiner). Det er spesielt de dagene der du føler deg mest stresset over at du har så mye du må få gjort, at du bør sette av tid til trening. Da kan du enten stå opp tidligere, eller rett og slett nedprioritere andre ting. Dette er viktig, for dersom helsen din ikke tilsier at du er på topp, da vil du heller ikke kunne prestere på det nivået du ønsker. I tillegg så vil jeg anbefale at du trener uten musikk eller annen lyd på øret. Dette gir deg muligheten til å tenke klart, og ikke bli forstyrret av støy, noe vi tar inn nok av ellers.

p1010264n

Gå en tur

20+ minutter burde holde dersom du har dårlig tid, og jo lengre tid du bruker, jo bedre vil det være for deg. Igjen, la øreproppene ligge hjemme, da disse ikke er med på å redusere støynivået rundt deg. Med støy så mener jeg alt av lyd (trafikk, mennesker, bevegelser, musikk) og tanker som uroer deg. Av og til så trenger vi å koble av fra alt av elektronikk, mennesker og resten av omverdenen, da det over tid kan bli veldig mye å ta inn. Dersom dere har muligheten til å gå i natur, fjell eller andre rolige områder, så er dette å anbefale. Stillheten er nøkkelen til stressmestring, og det fører meg direkte inn på det neste, utrolig viktige punktet.

p1010352n

Meditasjon

 Meditasjon høres veldig religiøst ut, og som noe kun buddhister og munker benytter seg av, men i realiteten så setter overraskende mange forretningsmenn- og kvinner og suksessfulle mennesker av tid til meditasjon hver eneste dag. Det gir de muligheten til å prestere på sitt beste, og som vi nå snakker om, det reduserer stress, noe som ikke gagner personer med en allerede fullstappet hverdag. Det er derfor å anbefale, da dette forebygger problemet med stress- og utmattelse allerede før det bryter ut. Og i mitt hodet finnes det ingen bedre måte å takle stress på, enn å kvitte seg med det allerede før det har brutt ut. Dere kan lese mer om meditasjon i forhold til stress, fysiske smerter og utmattelse her

 

En siste tanke som kan være verdt å ta med seg, er at det er lov å sette av én dag der du ikke gjør annet enn å restituere og lade opp kropp og sinn. Det er viktig å ha i bakhodet at dere må ingenting. Dere må ikke prestere hele tiden. Vi er mennesker, vi er ikke urørlige, heller ikke udødelige, en hel verden vil derfor respektere at man ønsker å ta seg en dag for seg selv for å lade batteriene, og gjør de ikke det så er det kanskje tid for å sette ned foten.

For å oppsummere så vil det å skaffe seg oversikt, være i fysisk aktivitet- gjennom trening og turer,- og meditasjon være med på å takle stressende situasjoner eller perioder dere opplever.

 

Vi må ta vare på oss selv folkens, livet er for kort til å leve det i sykdom og stress.

Ønsker dere en strålende dag! – Bendik

Kommentarer

kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>> <<