Bli den beste deg

Home / Fysisk aktivitet og helse / Hvordan komme i gang med treningen?

Hvordan komme i gang med treningen?

Sliter du med å finne ut hvordan du skal komme i gang med treningen? Føles det ut som et tiltak og et stressmoment i hverdagen? I dag forteller jeg dere hvordan dere kan komme i gang, og hvor enkelt det faktisk kan være, med små steg i riktig retning.

 img_8638n

Jeg vet jeg burde trene, men jeg vet ikke hvor jeg skal begynne? Jeg har ikke nok kunnskap og jeg klarer ikke å finne et program som passer for meg? Da er det bedre å la være?

Noen gang tenkt i disse banene? La meg starte med å si at det er ekstremt vanlig å ha disse tankene, da det i starten kan virke som et enormt arbeid å komme i gang. Du skal finne treningsprogram, melde deg inn i treningssenter, kjøpe treningstøy, komme deg på trening og ikke minst finne ut hvordan du skal håndtere alle apparatene på senteret. Det er fullt forståelig at dette kan virke som et stort prosjekt i starten, og som krever at du setter av mye tid, men la meg fortelle dere at det ikke nødvendigvis trenger å bli gjort på denne måten. Det handler om å dele det opp i bolker, og i mindre oppgaver, som gradvis utfolder seg, for da virker det med en gang mer overkommelig enn ved at alt skal bli gjort med en gang. Små steg i riktig retning både vil- og kommer alltid til å gi et bedre resultat enn at du tar et stort steg én gang (noe som sjeldent skjer).

p1010442n

Det jeg har funnet ut som har fungert godt for meg, og flere før meg, er å bestemme seg for å gjøre en ting av gangen. Sett deg ned å skriv ned nøyaktig hva det er du ønsker å oppnå, og hva som skal til for at du skal komme deg dit.

Trenger du treningstøy? I så fall hva? Ønsker du mer kunnskap? Sett deg som mål å se 1 treningsvideo eller les 1 treningrelatert artikkel hver dag (dette tar kun et par minutter). Kan du ingen øvelser? Sett deg ned en dag i noen minutter og finn 5 øvelser du kan trene på bryst, den neste dagen 5 øvelser du kan trene på rygg, deretter øvelser du kan gjøre på bein, armer, skuldre og mage. Allerede etter en uke begynner du å få en dypere forståelse over hvordan du skal håndtere situasjonen du er i og hvordan du kan komme i gang. Ingenting er gitt, og det er ingen som forventer at du skal kunne alt med en gang. Gi deg selv muligheten til å finne noen gode øvelser du ønsker å prøve deg på, og begynn der. Ting tar tid, og det å være tålmodig er en viktig nøkkel i det å lære seg kunsten om å holde seg aktiv gjennom trening.

Mange ønsker sikkert å komme seg på treningssenteret med en gang, men la meg fortelle dere at det trenger ikke å være målet. Det finnes så utrolig mange andre måter å være aktiv på, og til syvende og sist så er det vel det som er målet? Å komme i form, få en frisk, velfungerende og utseendemessig flott kropp som du kan akseptere og være fornøyd med? Vi starter alle med ulikt utgangspunkt, og vi trenger ikke legge et ekstra press på hverandre ved å begrense treningsmulighetene våre til kun å måtte bli gjennomført på et treningssenter. Det er på ingen måte nødvendig. Det skal dog sies at treningssentre er et flott hjelpemiddel som åpner ytterligere muligheter for oss.

p1010380n

La oss starte med de veldig simple, men effektive stegene man kan ta for å komme i gang. Begynn med det du har, de skoene du har, de klærne du har og det utstyret du har. Kle på deg og gå en tur på minimum 30 minutter en dag i uken, to dager i uken, 4 dager i uken og til slutt hver dag i uken. Videre kan du begynne å ta mer bevisste valg i hverdagen, som å ta trappen når du kan, gå til butikken når du kan og gå lange turer når du har muligheten. Herfra kan du begynne å løpe litt utendørs, helt rolig jogg hvor du er i et tempo der det føles naturlig for deg å holde en samtale med en annen person. Se hvor lenge du klarer. Start med 15 minutter, prøv 20 minutter, øk til 30, 45 og 60 minutter. Begynner du å mestre dette så er du langt på vei. Gjør enkle øvelser utendørs som ikke krever noe ekstra utstyr (du kan lese om forskjellige øvelser som kan gjøres utendørs her). Ta noen pushups, knebøy, spensthopp, burpees, sit-ups og sprinter. Når du har kommet så langt, og begynt å tilegnet deg informasjon om trening og kosthold, da er du veldig godt på vei, og i min erfaring har du allerede nå begynt å få mer og mer motivasjon til videre aktivitet. Nå føler du ikke lenger på det store presset, og det vil falle mer naturlig for deg å skaffe et medlemskap på et treningssenter, dersom dette er noe du ønsker å bygge videre på. Her legger vi ikke bare grunnlaget for en veltrent kropp, men vi legger grunnlaget for en sunnere og bedre livsstil som gagner både deg og alle rundt deg mer positivt.

p1010451n

Her har du en inngang til et friskere liv og en enklere hverdag. Dette er et valg som kommer til å prege hverdagen din resten av livet. Du kommer til å bli en mer positiv, lykkelig og balansert person som selv har valgt hvordan livet ditt skal bli. Du er esset i denne kortstokken, og det er opp til deg, og kun deg å ta det første steget som du nettopp har blitt introdusert for. Skriv ned hva du ønsker, vær tålmodig og begynn i det små. Jeg vet, uten noen som helst form for tvil, at hvis du løfter hodet nå (ja, nå), smiler og bestemmer deg for å begynne på denne ferden, så kommer du til å bli overrasket over hvor langt du har kommet et par måneder fra nå.

Gønn på, dette klarer vi. Ha en fantastisk uke! – Bendik

Dersom du finner verdi i innleggene mine, følg meg på facebook og instagram så er det enklere for dere å holde dere oppdatert på kommende innlegg og treningsvideoer.

Jeg tar ikke betalt for å gjøre dette. Det eneste jeg ønsker er å hjelpe dere til bedre helse og en enklere hverdag. Jeg hadde derfor satt stor pris på om dere kunne delt hjemmesiden min med én venn eller venninne som du tror kan finne dette interessant!

Kommentarer

kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>> <<