Bli den beste deg

Home / Fysisk aktivitet og helse / Hvordan unngå feiltrening?

Hvordan unngå feiltrening?

 Trening handler like mye om, om ikke mer, å gjennomføre treningsøkten med god og riktig teknikk, som det å i det hele tatt fullføre.

Gjennomførelse med riktig teknikk er alfa og omega for å unngå skader og overbelastning under trening. Det er så lett å finne en form for teknikk man selv føler seg komfortabel med, og som man tror gjøres riktig, men som egentlig gjøres feil. Da kan konsekvensene bli fatale for din ønskede treningskarriere. Kroniske muskel- og leddskader fremprovoseres ofte av feil teknikk, og dette er noe man er nødt til å leve med resten av livet. Det er en byrde vi ønsker å unngå før det er for sent, for til hvilken nytte er trening dersom man bryter ned kroppen mer enn man bygger den opp?

I dag skal jeg gjøre mitt beste for å forklare dere hvordan feiltrening kan håndteres på en god og effektiv måte.

p1010532n

Teknikk

Her legger vi grunnlaget for forebyggelse av skader. Alt starter med å lære seg å gjøre riktig teknikk, for eksempel hvordan du løfter, hvor du legger vekten, hvor tunge vekter du bruker, hvordan beina er plassert og hvordan kjernemuskulaturen din er aktivert. Disse er alle helt essensielle punkter å tilfredsstille for å få den effekten du ønsker.

Mine tips til deg

Er derfor at det kan være lurt å lese seg litt opp på de forskjellige øvelsene man ønsker å gjennomføre. I dag har vi overflod av informasjon og trenere som kan hjelpe oss. Vi er derfor godt rustet til å kunne lære oss det vi trenger for å kunne forebygge og unngå skader fra trening med feil teknikk. Det finnes blant annet flere treningsbloggere som sporadisk skriver innlegg som kan være til hjelp – Pia Seeberg sin blogg er veldig fin, det samme er Fitfocue sin. Men det kanskje viktigste hjelpemiddelet vi har tilgjengelig er YouTube. Her kan man finne kjempemye god og nyttig, både informativ og visuell veiledning. Min anbefaling er å sette seg ned å gå gjennom ”How to”-øvelser. Her får du god innsikt i hvordan en øvelse skal gjøres med god form og riktig teknikk. Gå deretter på treningssenteret å prøv ut øvelsene selv. Pass på å gjør øvelsene med kontrollerte og rolige bevegelser, samt lett vekt, slik at du har fullstendig fokus på teknikk. Når du begynner å føle deg trygg så kan du øke vektene gradvis litt etter litt. For eksempel: Gjennomfør benkpress med riktig teknikk på 20kg først, øk deretter til 30kg når du føler deg trygg. Videre kan du øke til 40, 50 og 60kg, men med en gang du føler teknikken begynner å svikte, da må du holde deg på den vekten helt frem til teknikken sitter. På den måten legger du grunnlaget for et trygt og godt treningsmiljø både for deg og kroppen din.

img_8537n

For de som har tilgang og økonomisk kapasitet til å hyre en personlig trener, så bør dere gjøre dette. Du behøver ikke betale formuer, og det holder i massevis med 3-5 økter der dere går gjennom ulike øvelser og teknikker. På den måten vil du få gode tips, informasjon om trening og ikke minst rettledning på teknikken din på de ulike øvelsene. Det er ingen bedre måte å lære på enn nettopp denne, så om du noen gang har vurdert en personlig trener, gjør det! Da legger du grunnlaget for at treningen din gjøres optimalt og riktig 🙂

De viktigste, og samtidig vanskeligste øvelsene å gjennomføre med riktig teknikk er knebøy, markløft og benkpress. Her anbefaler jeg dere derfor i aller største grad å lese dere ekstra opp, og samtidig legge ned mer arbeid enn dere ellers ville gjort. I alle disse øvelsene (mest i knebøy og markløft) er det viktig med riktig form og fokus på buktrykk slik at belastningen ikke går utover korsryggen. Her ser jeg mange gjøre feil, og det sårer meg like mye hver gang jeg ser noen gjennomføre disse øvelsene med feil teknikk. Så vær så snill å les dere litt opp på disse baseøvelsene før dere kaster dere ut i tunge løft.

Det kommer til å komme innlegg i framtiden der jeg går gjennom og forklarer hvordan disse øvelsene skal gjennomføres.

Men frem til da, stay tuned! 🙂 – Bendik

Kommentarer

kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>> <<