Bli den beste deg

Home / Ernæring / GJESTEINNLEGG: C-vitamin mot forkjølelse?

GJESTEINNLEGG: C-vitamin mot forkjølelse?

C-vitamin er et av våre vannløselige vitaminer, har flere funksjoner og fungerer blant annet som antioksidanter. I tillegg kan det øke opptaket av jern fra mat. De fleste dyr kan danne C-vitamin i vevet, men mennesker og marsvin mangler de rette enzymene, og er derfor helt avhengige av å få dette tilført via kosten.

C-vitamin er en antioksidant som beskytter kroppen mot radikaler. Radikaler er oppståtte reaktive molekyler fra normal cellemetabolisme og soling, og dannes naturlig hele tiden. Mangel på C-vitamin kan føre til skjørbuk, men dette er i dag ikke lenger et problem. Mangel på friske grønnsaker var,- og er fortsatt det som kan føre til denne sykdommen. Løsningen for disse ble derfor å ta med seg tørkede grønnsaker/frukt ombord, og de på land i polare strøk kunne drikke ferskt selblod.

C-vitamin er vannløselig, og kan enkelt skilles ut i urinen. Dagsbehovet for en voksen person ligger på 75 mg. Tar vi større doser C-vitamin enn ca. 100 mg blir resterende skilt ut med urinen, uten at vi får noe glede av det, «penger rett i dass». Det kan i tillegg forårsake nyresten (krystallutfelling i urinen) ved store mengder, dersom vi i tillegg er dehydrert.

 

C-vitamin mot forkjølelse

Med dagens reklamepress på kosttilskudd fra helsekost og apotek, har vi all grunn til å være skeptiske mot «informasjonen». Spesielt informasjon fra produsenten selv. Jeg har sett på en omfattende artikkel fra Cochrane Collaboration. Cochrane er en organisasjon som publiserer metaanalyser av forskning; det vil si en studie hvor de sammenligner og oppsummerer mange studier på feltet, og dette gir et godt kunnskapsgrunnlag. I denne analysen fra 2013 sammenlignet man 29 studier med over 11 000 pasienter, og enkelt sagt er konklusjonen at dataene ikke gir grunnlag for å hevde at C-vitamin er beskyttende mot forkjølelse. Det er mulig noe effekt for personer som er under store fysiske påkjenninger i ekstremt klima. Maratonløpere og soldater i arktiske strøk var trukket frem som eksempler her.

De fleste har hørt om ideen om å ta en «C-vitamin-skjokkdose» når man merker forkjølelsessymptomene. Forkjølelse er oftest virus. Skal vi bli raskere friske må vi rent teoretisk styrke immunforsvaret på en eller annen måte eller bruke et middel som tar knekken på viruset. Det er svært få midler som har effekt på virus i det hele tatt. Selv om kroppen er avhengig av C-vitamin for å fungere optimalt er det nok ikke slik at den styrkes ved «skjokkdoser».
I beste fall er dette bortkastete kroner, selv om det ofte føles bedre å gjøre noe, enn ingenting.

 

Hva har vist seg å være effektivt mot forkjølelse?

Overraskende nok kan probiotika ha en viss effekt dersom det tas før vi blir syke. Dette er bakterier vi inntar oralt som vi håper er gunstige på fordøyelsen, gjerne i forbindelse med antibiotikabehandling. Ofte blir probiotika kalt “melkesyrebakterier”, uten at det har noe med melk å gjøre. Finnes i butikk som Biola® og på apotek som eksempelvis Idoform®. Number needed to treat (NNT) var her 30 personer. Det vil si, at dersom 30 personer benytter probiotika går 1 person klar av forkjølelsen (Allan GM og Arroll B, 2014).

Gurgle munnen med vann daglig kan også redusere forekomsten av forkjølelse, her var NNT nede på 10 personer. Dette er imidlertid kun undersøkt i en studie, og de gurglet mye!
20 ml vann i 15 sekunder, 3 ganger på rappen, repetert 3 ganger daglig (Allan GM og Arroll B, 2014).

Lite søvn var i en studie assosiert med høyere forekomst av forkjølelse, spesielt hos personer som sov 5-6 timer per natt eller mindre, sammenliknet med personene som sov 6-7 timer per natt eller mer (Prather et. al 2015).

Konklusjon

Dagsbehovet er rundt 75 mg for en voksen person og kan fint dekkes av normal variert kost. Kosttilskudd med C-vitamin opp til 200 mg er tilgjengelig i de fleste butikker og på apoteket får du kjøpt et reseptfritt legemiddel med C-vitamin på 1 gram. Jeg ser ingen grunn til å bruke penger på dette ved normale omstendigheter. Prøv litt Biola® eller gurgling med vann i det daglige, så er nok mye gjort. Vær generelt skeptisk til å bruke penger på kosttilskudd og få rikelig med søvn.

 

Tor Halvor Johansen

  1. års student, master i farmasi, Universitetet i Oslo

Lagre

Lagre

Kommentarer

kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>> <<