Bli den beste deg

Home / Mental trening / Hvorfor 5-10 minutter med tankeflyt er bra for deg

Hvorfor 5-10 minutter med tankeflyt er bra for deg

Hver eneste dag bør vi sette av tid til tankeflyt. Hodene våre vil takke oss for det!

I en hverdag fylt med stress, stressede mennesker, byliv, jobb, skole, oppgaver, innleveringer, presentasjoner, eksamener, nye mennesker, prestasjoner, sosialt liv, selvutvikling og tidsfordriv så er det søren ikke lett å finne tid til pauser. Eller er det det?

Jeg tror vi overtenker hverdagene våre, og vi er flinke til å finne unnskyldninger for å utsette eller la være å gjøre noe vi vet vi burde gjort. For eksempel en skoleoppgave, eller en telefonsamtale, eller en spasertur i skogen. Det er noe vi ofte utsetter til siste sekund, helt til vi blir nødt til å gjennomføre disse oppgavene. Jeg tror de aller fleste kan kjenne seg igjen. Det skaper et enormt press, samtidig som det gjør at vi hele tiden ser etter ting å gjøre for å få tiden til å gå. Vi gir rett og slett ikke hodet den pausen det trenger for å sortere tankene, og derfra rejustere retningen vi beveger oss i. Derfor mener jeg og forskjellige studier at å ta seg tid til tankeflyt i 5-10 minutter hver dag kan gagne oss positivt.

P1010583

Det gagner oss positivt på den måten at det gir oss tid til å reflektere over hva som faktisk har skjedd den siste tiden. Hva spiste jeg egentlig til frokost? Og hva snakket jeg om når jeg tok en kaffe med bestekompisen i byen tidligere i dag? Vi kan se på det som en ballong inne i en boks. Ballongen vokser seg større og større, men rommet blir ikke større, og dermed skaper vi et press på veggene som til slutt enten vil gjøre at boksen sprenger, eller at ballongen sprenger. Sprengingen tilsvarer enten utmattelse, stressanfall eller angstanfall, og det er det siste vi vil ha i en hektisk hverdag.

P1010349

Vi må ta oss tid til hvile og refleksjon. Vi fortjener det, og det vil forbedre livskvaliteten vår betraktelig. Det eneste du trenger å gjøre er å sette deg ned i enten en stol eller sofa, skru av alt av lyd og distraher deg fra eventuelle forstyrrelser. Sett en klokke på mellom 5 og 10 minutter, og så sitter du bare der. La tankene flyte, komme og gå. Når tiden er ute, så løfter du hodet og smiler lett, før du fortsetter med det du holdt på med.

Det er snakk om 5-10 minutter hver dag. Det er ingenting. Kan gjerne kombineres med pusteøvelsen som jeg skrev om her. Lykke til!

Ha en nydelig dag! – Bendik

Kommentarer

kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>> <<