Bli den beste deg

Home / Fysisk aktivitet og helse / Riktig pust forbedrer helsen vår

Riktig pust forbedrer helsen vår

Enorme helsegevinster er å finne, kun ved riktig pust hver dag.

Fundasjonen bak en sunn helse er en sunn blodgjennomstrømming, systemet som transporterer oksygen og næring til alle cellene i kroppen vår. Har du sirkulasjonssystemet i orden, så kommer du til å leve et langt, sunt og godt liv.

Vet dere hva som styrer blodgjennomstrømmingen i kroppen vår? Pust. Det er pusten som oksiderer kroppen og dermed stimulerer den elektriske prosessen til hver eneste celle. Pusten kontrollerer også flyten i lymfesystemet vårt, som til info inneholder hvite blodceller som beskytter kroppen. Lymfesystemet fjerner døde celler, blodproteiner og andre toksiske materiell som hele tiden forekommer i kroppen vår, og lymfesystemet aktiveres av nettopp dyp pust. Lymfesystemet er utrolig viktig, og dersom dette systemet hadde vært avskrudd i 24 timer så hadde vi vært døde. Det er absolutt livsviktig, og derfor er det vår plikt å bruke det for hva det er verdt.

P1000215

Det finnes en måte å effektivt utnytte lymfesystemet på, og det er gjennom pusteteknikker. Helt konkret så er den pusteteknikken vi ønsker å fokusere på i dette innlegge en veldig enkel teknikk. Pust dypt inn med magen i 1 sekund, hold i 4 sekunder, og pust ut i 2 sekunder. Deretter gjentar du øvelsen i ca. 10 repetisjoner, 3 ganger hver dag. Denne øvelsen tar 1-2 minutter per gang den gjennomføres, og til sammen i løpet av en dag tilsier dette 3-6 minutter med pust. Det kan vi ta oss tid til.

Hvorfor puster vi på akkurat denne måten? Det gjør vi først og fremst fordi det er det som kreves for å aktivere lymfesystemet, samtidig som at det er det som kreves for å fullstendig kvitte seg med toksiske stoffer gjennom lymfesystemet. På samme tid så re-oksiderer vi også blodet vårt.

P1000220

Pusten skal skje dypt nede i magen, og den første innpustingen som gjennomføres i hver repetisjon skal være intensiv og rask. Se for deg en støvsuger som drar til seg alle dårlige og ødelagte celler i kroppen når du gjennomfører pusteøvelsen, for så at du puster de ut og erstatter de med friske og sunne celler.

Prøv øvelsen 10-30 dager i strekk, og se om du legger merke til en forskjell i hverdagsfølelsen. Dette er en enkel og flott erstatter for de som ikke ønsker å meditere. Gleder meg til å høre hvordan dere synes det har fungert! – Bendik

Kommentarer

kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>> <<