Bli den beste deg

Home / Ernæring / Ukens matvare: SUSHI

Ukens matvare: SUSHI

Den deilige, smakfulle japanske retten som har funnet sin plass i våre hjerter, sushi.

Men hvordan er den egentlig på sunnhetsskalaen?

Ren, ubehandlet og fersk fisk. Det er vel noe av det beste vi kan få i oss, uten tvil! Topp det hele med både ingefær og grønnsaker, så skulle man tro at dette trumfet gjennom enhver matrett på næringsinnholdskalaen. Men vi må ikke glemme at til sushi, så kommer det også stort sett en liten klump med hvit ris. Kanskje også litt kremost, majones og en søt, liten frityrstekt scampi i midten. Da blir plutselig det gudommelige bildet vi først så for oss litt mindre gudommelig. Vi skal derfor være litt forsiktige med hva vi bestiller, og ikke la oss falle for idéen om at sushi bare er fryd og gammen.

Det skal dog sies at når det kommer til fastfood, så er sushi kanskje det beste alternativet man kan finne der ute. Føler du for å få i deg noe usunt, lett og godt, da går du for sushi! På den måten viker du unna de feteste, dyreste og mest kaloririke burgerne du kan komme på. Sushi er i mitt hode omtrentlig på lik linje som alle de andre fastfood-leverandørene når det kommer til hva jeg anser som fastfood, og helt klart noe jeg kan unne meg når jeg er fysen.

Men er vi glad i sushi, så er det klart at vi skal kunne spise dette. Det handler bare om å være bevisst i valgene sine. De aller mest helsefremmende sushitypene er jo, som du kanskje har forstått, de som inneholder store porsjoner ren, ubehandlet og fersk fisk, med grønnsaker og en liten del hvit ris. Klarer du å styre unna de feteste majonesene, kremostene og frityrstekte scampiene så er veldig mye gjort.

Når det kommer til porsjonsstørrelse så går det an å begrense seg. Vi trenger ikke på liv og død 20 biter for å bli mett. Heller et alternativ mellom 8-12 biter bør være tilfredsstillende. Men jeg forstår, det er heller ikke sunt å hele tiden måtte begrense seg når man har lyst på mer, så et forslag kan være å starte med en mindre bestilling, og dersom du ønsker mer så kan du bestille mer. Husk: Sushi er fastfood – Det tar ikke lang tid å få en ny porsjon!

NB: Ikke gå bananas på soya-sausen, den inneholder veldig mye salt!

Sushi er noe vi skal kunne unne oss fra tid til annen. Det handler om bevissthet i valgene sine!

Ha en strålende dag – Bendik

Kommentarer

kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>> <<