Bli den beste deg

Home / Fysisk aktivitet og helse / 4 små endringer som vil gjøre livet ditt bedre

4 små endringer som vil gjøre livet ditt bedre

Det er ikke alltid de store livsstilsendringene som er nødvendige for å få en positiv endring i hverdagen. I dag introduserer jeg dere for 4 enkle tips som vil hjelpe dere med nettopp dette.

 1. Gå mer

Vær i bevegelse, rett og slett. Ta deg tid til en spasertur en gang i mellom. Dette har jeg selv funnet svært effektivt på dager der jeg har følt meg sløv. Da har jeg hoppet i skoene og tatt bena fatt på en liten tur i nærområdet. Det holder i massevis med 10 minutter, da det mer eller mindre vil gi den samme effekten som en timers tur vil. Det beste er å komme seg ut i frisk luft, men noen hundre meters gange innendørs vil også gjøre underverker.

p1010583n

 2. Drikk mer vann

Av og til når vi har sittet inne over en lengre periode, og kjenner at vi begynner å bli mer sløv og ufokusert, da kan grunnen være at du har hatt et for lavt væskeinntak. Derfor lønner det seg å med jevne mellomrom ”chugge” noen glass vann. Da vil væskebalansen igjen komme i homeostase, og du vil føle deg bedre, mer produktiv, mer konsentrert på de oppgavene du har foran deg og hodepinefri gjennom dagen. Det lønner seg å passe på væskeinntaket gjennom dagen, da slipper du å i det hele tatt kjenne på bivirkningene dehydrering medfører.

3. Kontroller ukeplanen din

Dette kan være en massiv stressreduksjon i hverdagen din. Skriv ned alt du skal gjøre i løpet av uken, og se over planen hver morgen før dagen sveives i gang. Skriv ned hva du skal gjøre og når du skal gjøre det. Ting å kontrollere kan være treningsplanen din, ditt sosiale liv, arbeidsoppgavene du har foran deg og hva du må gjøre for at du skal føle deg best mulig i løpet av en uke. Jeg gjør dette ukentlig, og tørr med det å påstå at jeg er en svært avslappet og stressfri person, og jeg tror dette trikset spiller en kritisk rolle i nettopp å holde meg på det nivået.

Ukeplan-haust

Ukeplanen er lånt fra Dombås Fjellskole. Det er også mulig å fylle ukesoppgavene dine inn i en kalender.

4. Få i deg mikronæringsstoffene dine

Kostholdet styrer så ufattelig mye når det kommer til hverdagsfølelsen vår, og spesielt mikronæringsstoffene. Jeg liker å si at mikronæringsstoffene sørger for at innsiden er frisk, og makronæringsstoffene utsiden. Derav er det utrolig viktig å passe på å få i seg nok frukt og grønt, samt forskjellige juicevarianter. Et tilstrekkelig inntak av frukt og grønt vil gi oss mer energi, mer opplagthet og glede, for ikke å snakke om at det spiller en viktig rolle i at vi holder oss friske, noe som er kritisk for at vi skal føle oss bra. Mitt råd er derfor: tving deg selv til å spise mer frukt og grønt. Du bør i vertfall nå de daglige anbefalingene på minimum 5 porsjoner frukt og grønt. Se på det sånn: ingen likte kaffe i starten, men vi drakk det likevel fordi vi visste effekten det ville gi. Hvis jeg nå sier at frukt og grønt vil gjøre deg frisk, opplagt, energisk og lykkelig – er ikke det en effekt verdt å ofre litt for? Det synes vertfall jeg!

P1010703

Det var dagens 4. Håper dere tar de i bruk og høster alle de positive effektene ved disse enkle hverdagstiltakene.

Ha en strålende uke! – Bendik

Kommentarer

kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>> <<