Bli den beste deg

Home / Mental trening / Gjesteinnlegg: Meditasjon – medisin mot stress

Gjesteinnlegg: Meditasjon – medisin mot stress

I dag får dere servert et gjesteinnlegg skrevet av Elise Nilsen, der hun deler sine erfaringer med meditasjon, og hvordan det har hjulpet henne til å få en bedre og en mer stressfri hverdag. Innlegget går som følger:

«I dagens samfunn er det nesten en selvfølge at unge er stresset. Presset som eksisterer er uunnværlig og du kan bli påvirket både bevisst – men kanskje det skumleste er at det også påvirker deg ubevisst. Du blir påvirket av presset og forventningene – ikke bare fra andre, men også kravene og forventningene du har til deg selv. Det er derfor viktig å være bevisst på at du blir påvirket. Når du vet hvordan og av hva du blir påvirket av er det enklere å forebygge graden av effekten presset har.

Etter mange år har med en konstant stressende hverdag var jeg lei; jeg bestemte meg for at jeg var nødt til å “rydde” i livet mitt for å finne ut hvordan jeg kunne bli mindre stresset. Etter å ha prøvd å finne ut hva som var kilden til stresset i lang tid, var jeg på nippet til å gi opp – det var da jeg ble tipset om meditasjon. Etter at jeg begynte å implementere elementer av meditasjon inn i hverdagen har livet mitt forandret seg totalt. I dag har jeg mer overskudd og tid til det jeg vil fordi jeg klarer å slappe mer av.

En av de første tingene jeg prøvde, var å søke på Google etter “Hvordan stresse mindre”. Resultatet som kommer opp var over 500 000 sider hvor de samme rådene for å stresse mindre gikk igjen i de fleste artiklene: Spis sunt, beveg deg i hverdagen, sov godt, pust dypt..

Selvsagt er det lurt å ha disse punktene i bakhodet, men til syvende og sist var jeg nødt til å finne svar på hvorfor jeg var stresset for at det i det hele tatt skulle bli mulig å forebygge.

Naturlig å være litt stresset

I løpet av tiden jeg var stresset, unnskyldte jeg det med at jeg hadde mye å gjøre. Jeg var nødt til å sjonglere skole, jobb og venner. Fritid var det ikke mye av, men likevel – når jeg hadde fritid klarte jeg liksom aldri å slappe 100% av. Jeg tror at det er sunt å føle seg litt stresset noen ganger, så lenge det er positivt stress. For mye stress derimot, kan være veldig ødeleggende. For meg ble det mye negativt stress som hang over meg som en mørk sky overalt hvor jeg gikk.

Meditasjons-åpenbaring

Den mørke skyen forsvant gradvis etter at jeg begynte med meditasjon. Det hele begynte med at en venninne tipset meg om en meditasjonsvideo på YouTube som hun ofte hørte på for å roe ned. Jeg hadde ikke helt troen på at det ville virke – men så feil kan man ta! I begynnelsen var det vanskelig å sette av tid til meg selv, men etter et par uker gikk det som det suste. Videoene som har en stemme som guider deg gjennom meditasjonen fungerer veldig godt dersom du er helt ny. Etterhvert kan du gå over til rolig musikk fordi du kan teknikkene. I dag klarer jeg til og med å slappe av uten å høre på videoer eller noe annen musikk, bare stenge ute all støy og føle på mine egne følelser. Jeg har blitt mer bevisst på både de positive og de negative tankene mine.

Tro kan flytte fjell

Dine egne tanker er din viktigste styrke. Det sies at tro kan flytte fjell – noe det ligger mye sannhet i. Dine egne tanker og følelser kan være med på å bygge deg opp som person slik at de negative tankene ikke trenger å være så skumle. Husk likevel å føle på de negative tankene slik at du er bevisst på dem. Dermed unngår du at de negative tankene blir bygget opp over tid og gjøre deg stresset.»

 

Tusen takk til Elise for flott innlegg! Håper dere har hatt en fin 1.mai – Bendik

Foto av Elise Nilsen – http://www.insidedesign.no/

Kommentarer

kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>> <<