Bli den beste deg

Home / Bli den beste deg / Disse enkle triksene vil senke terskelen for å dra på trening

Disse enkle triksene vil senke terskelen for å dra på trening

Mange av oss sliter med å motivere oss selv til å dra på trening. Ofte kan vi bli litt fanget i vårt eget hode, der vi leter etter enhver grunn for å bli hjemme. Problemet er at vi tenker for mye på det vi skal gjøre, og jeg tror nettopp dette er vår største fiende. I dette innlegget finner du noen enkle triks du kan ta i bruk for å komme deg opp av stolen, ut av døren, og inn på trening.

Legg frem treningstøy allerede kvelden før. Legg det synlig slik at du gjennomgående blir mint på at du skal komme deg på trening. Hvis du har en fulltidsjobb kan det være lurt å legge treningstøyet på et synlig område i nærheten av utgangsdøren. På den måten blir du med en gang mint på at du skal dra på trening når du kommer hjem fra jobb. Herfra bør ting skje på autopilot, der du ikke tenker på hvor sliten du er, eller hvor sulten du er, men at du bare hopper ut av arbeidsantrekket og inn i treningstøyet. Da er halve jobben gjort.

Dersom du er et morgenmenneske kan det samme prinsippet benyttes, men at du nå legger frem treningstøyet slik at det er det første du ser når du står opp. Derfra er det bare å få kledd det på seg, kastet i seg litt mat og dratt på trening. Dette bringer meg inn på mitt neste triks: nettopp å trene tidlig på dagen. På morgenen er du godt restituert og uthvilt. Du har mye energi og du er klar for å ta fatt på en ny dag. Hodet er fritt for tanker og du slipper å tenke på alle hendelsene som har skjedd i løpet av dagen, eller alt du må rekke å få gjort i løpet av kvelden. Du har rett og slett blanke ark, og hvilken bedre måte finnes vel ikke enn å kunne starte dagen med en treningsøkt? 🙂

Skulle du bo et stykke unna treningssenteret, eller er avhengig av å medbringe en bagg med rent tøy, dusjutstyr og lignende, bør du pakke baggen kvelden før slik at alt ligger klart til neste morgen. Da er det enkelt å bare slenge på seg noen klær og komme seg på treningssenteret.

Sist men ikke minst, bestem deg allerede dagen før at du skal på trening denne dagen. Jeg anbefaler at du enten følger et bestemt treningsprogram, eller at du har faste treningsdager i løpet av en uke (jeg trener for eksempel hver mandag, tirsdag, torsdag og fredag). Da vet jeg at jeg skal på trening, og har allerede bestemt meg for at dette er noe jeg skal få til. Målsetting for hver uke er også av stor verdi. Gi deg selv gjerne en planlagt belønning dersom du klarer å få trent alle gangene du på forhånd har bestemt.

De ovenstående er i stor grad praktiske triks du kan benytte, men det finnes selvsagt enorme motivasjoner i å være bevisst på helsegevinsten man får av å være i fysisk aktivitet. Personlig drives jeg i størst grad av dette, men det er når ting blir tungt at jeg ofte benytter meg av disse praktiske verktøyene. For meg har de fungert helt supert!

Håper dere fikk noe ut av dette, og at disse triksene kan være behjelpelig for at dere skal få inn den ukentlige aktiviteten dere ønsker. – Bendik

Ig: Bendikgausetvik fb: Bendikgausetvik

 

 

Kommentarer

kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

>> <<