Bli den beste deg

Med mental trening, fysisk aktivitet og en balansert livsstil

Hvorfor litago er bra etter trening?

Dere har kanskje hørt at litago er bra å få i seg etter trening, men vet dere hvorfor?

Litago er et melkeprodukt som er tilsatt en mild og god sjokoladesmak. Det er en favoritt hos mange når det komme til det å unne seg noe kaldt og godt på butikken. Men litago har også andre fordeler enn kun nytelse. Det viser seg at det kan være et gunstig supplement til treningen din. Spesielt etter trening så kan det være et godt alternativ, og en god erstatter for selveste proteinshakene selv.

Grunnen til dette er at når vi trener, så tømmer vi som oftest lagrene våre, spesielt ved styrketrening. Vi tømmer karbohydratlagrene (glykogen), og vi tømmer fettlagrene vårene. Det vil si at vi trenger påfyll!

Det første lageret som er nødt til å fylles opp etter en treningsøkt er fettlagrene. Verken karbohydratlagrene eller musklene kan fylles eller bygges opp før fettlagrene er tilfredsstilte. Et eksempel kan være at du får i deg ren protein etter en treningøkt. Det som skjer da er at en del av det proteinet blir omgjort til fett, slik at lagrene kan fylles opp. Ikke før etter at dette er gjort kan proteinet gå til musklene å begynne gjenoppbyggingsprosessen. Nettopp av den grunn er litago et veldig godt supplement etter trening.

Litago inneholder både fett, karbohydrater og protein. Fettet og proteinet kommer fra melken, og karbohydratene kommer fra sukkerartene: søtnings- og sjokoladesmaken som er tilsatt. Her tilfredsstiller vi behovene for alle makronæringsstoffene vi trenger etter en treningsøkt, og restitusjonsprosessen kan effektivt komme i gang. Av den grunn er litago definitivt til å anbefale etter trening, men pass på at dere ikke tror litago er sunt, for det er det jo ikke til enhver anledning.

Litagoen kan erstattes med oboy dersom det er ønskelig, da blir det både mer økonomisk gunstig, samt mer lettvint.

Selv så prøver jeg å inkludere litago eller oboy så ofte omstendighetene tillater det (at jeg har det tilgjengelig).

God trening og god dag! – Bendik

Les mer

Ukens matvare: SUSHI

Den deilige, smakfulle japanske retten som har funnet sin plass i våre hjerter, sushi.

Men hvordan er den egentlig på sunnhetsskalaen?

Ren, ubehandlet og fersk fisk. Det er vel noe av det beste vi kan få i oss, uten tvil! Topp det hele med både ingefær og grønnsaker, så skulle man tro at dette trumfet gjennom enhver matrett på næringsinnholdskalaen. Men vi må ikke glemme at til sushi, så kommer det også stort sett en liten klump med hvit ris. Kanskje også litt kremost, majones og en søt, liten frityrstekt scampi i midten. Da blir plutselig det gudommelige bildet vi først så for oss litt mindre gudommelig. Vi skal derfor være litt forsiktige med hva vi bestiller, og ikke la oss falle for idéen om at sushi bare er fryd og gammen.

Det skal dog sies at når det kommer til fastfood, så er sushi kanskje det beste alternativet man kan finne der ute. Føler du for å få i deg noe usunt, lett og godt, da går du for sushi! På den måten viker du unna de feteste, dyreste og mest kaloririke burgerne du kan komme på. Sushi er i mitt hode omtrentlig på lik linje som alle de andre fastfood-leverandørene når det kommer til hva jeg anser som fastfood, og helt klart noe jeg kan unne meg når jeg er fysen.

Men er vi glad i sushi, så er det klart at vi skal kunne spise dette. Det handler bare om å være bevisst i valgene sine. De aller mest helsefremmende sushitypene er jo, som du kanskje har forstått, de som inneholder store porsjoner ren, ubehandlet og fersk fisk, med grønnsaker og en liten del hvit ris. Klarer du å styre unna de feteste majonesene, kremostene og frityrstekte scampiene så er veldig mye gjort.

Når det kommer til porsjonsstørrelse så går det an å begrense seg. Vi trenger ikke på liv og død 20 biter for å bli mett. Heller et alternativ mellom 8-12 biter bør være tilfredsstillende. Men jeg forstår, det er heller ikke sunt å hele tiden måtte begrense seg når man har lyst på mer, så et forslag kan være å starte med en mindre bestilling, og dersom du ønsker mer så kan du bestille mer. Husk: Sushi er fastfood – Det tar ikke lang tid å få en ny porsjon!

NB: Ikke gå bananas på soya-sausen, den inneholder veldig mye salt!

Sushi er noe vi skal kunne unne oss fra tid til annen. Det handler om bevissthet i valgene sine!

Ha en strålende dag – Bendik

Les mer

Riktig pust forbedrer helsen vår

Enorme helsegevinster er å finne, kun ved riktig pust hver dag.

Fundasjonen bak en sunn helse er en sunn blodgjennomstrømming, systemet som transporterer oksygen og næring til alle cellene i kroppen vår. Har du sirkulasjonssystemet i orden, så kommer du til å leve et langt, sunt og godt liv.

Vet dere hva som styrer blodgjennomstrømmingen i kroppen vår? Pust. Det er pusten som oksiderer kroppen og dermed stimulerer den elektriske prosessen til hver eneste celle. Pusten kontrollerer også flyten i lymfesystemet vårt, som til info inneholder hvite blodceller som beskytter kroppen. Lymfesystemet fjerner døde celler, blodproteiner og andre toksiske materiell som hele tiden forekommer i kroppen vår, og lymfesystemet aktiveres av nettopp dyp pust. Lymfesystemet er utrolig viktig, og dersom dette systemet hadde vært avskrudd i 24 timer så hadde vi vært døde. Det er absolutt livsviktig, og derfor er det vår plikt å bruke det for hva det er verdt.

P1000215

Det finnes en måte å effektivt utnytte lymfesystemet på, og det er gjennom pusteteknikker. Helt konkret så er den pusteteknikken vi ønsker å fokusere på i dette innlegge en veldig enkel teknikk. Pust dypt inn med magen i 1 sekund, hold i 4 sekunder, og pust ut i 2 sekunder. Deretter gjentar du øvelsen i ca. 10 repetisjoner, 3 ganger hver dag. Denne øvelsen tar 1-2 minutter per gang den gjennomføres, og til sammen i løpet av en dag tilsier dette 3-6 minutter med pust. Det kan vi ta oss tid til.

Hvorfor puster vi på akkurat denne måten? Det gjør vi først og fremst fordi det er det som kreves for å aktivere lymfesystemet, samtidig som at det er det som kreves for å fullstendig kvitte seg med toksiske stoffer gjennom lymfesystemet. På samme tid så re-oksiderer vi også blodet vårt.

P1000220

Pusten skal skje dypt nede i magen, og den første innpustingen som gjennomføres i hver repetisjon skal være intensiv og rask. Se for deg en støvsuger som drar til seg alle dårlige og ødelagte celler i kroppen når du gjennomfører pusteøvelsen, for så at du puster de ut og erstatter de med friske og sunne celler.

Prøv øvelsen 10-30 dager i strekk, og se om du legger merke til en forskjell i hverdagsfølelsen. Dette er en enkel og flott erstatter for de som ikke ønsker å meditere. Gleder meg til å høre hvordan dere synes det har fungert! – Bendik

Les mer

Hvorfor 5-10 minutter med tankeflyt er bra for deg

Hver eneste dag bør vi sette av tid til tankeflyt. Hodene våre vil takke oss for det!

I en hverdag fylt med stress, stressede mennesker, byliv, jobb, skole, oppgaver, innleveringer, presentasjoner, eksamener, nye mennesker, prestasjoner, sosialt liv, selvutvikling og tidsfordriv så er det søren ikke lett å finne tid til pauser. Eller er det det?

Jeg tror vi overtenker hverdagene våre, og vi er flinke til å finne unnskyldninger for å utsette eller la være å gjøre noe vi vet vi burde gjort. For eksempel en skoleoppgave, eller en telefonsamtale, eller en spasertur i skogen. Det er noe vi ofte utsetter til siste sekund, helt til vi blir nødt til å gjennomføre disse oppgavene. Jeg tror de aller fleste kan kjenne seg igjen. Det skaper et enormt press, samtidig som det gjør at vi hele tiden ser etter ting å gjøre for å få tiden til å gå. Vi gir rett og slett ikke hodet den pausen det trenger for å sortere tankene, og derfra rejustere retningen vi beveger oss i. Derfor mener jeg og forskjellige studier at å ta seg tid til tankeflyt i 5-10 minutter hver dag kan gagne oss positivt.

P1010583

Det gagner oss positivt på den måten at det gir oss tid til å reflektere over hva som faktisk har skjedd den siste tiden. Hva spiste jeg egentlig til frokost? Og hva snakket jeg om når jeg tok en kaffe med bestekompisen i byen tidligere i dag? Vi kan se på det som en ballong inne i en boks. Ballongen vokser seg større og større, men rommet blir ikke større, og dermed skaper vi et press på veggene som til slutt enten vil gjøre at boksen sprenger, eller at ballongen sprenger. Sprengingen tilsvarer enten utmattelse, stressanfall eller angstanfall, og det er det siste vi vil ha i en hektisk hverdag.

P1010349

Vi må ta oss tid til hvile og refleksjon. Vi fortjener det, og det vil forbedre livskvaliteten vår betraktelig. Det eneste du trenger å gjøre er å sette deg ned i enten en stol eller sofa, skru av alt av lyd og distraher deg fra eventuelle forstyrrelser. Sett en klokke på mellom 5 og 10 minutter, og så sitter du bare der. La tankene flyte, komme og gå. Når tiden er ute, så løfter du hodet og smiler lett, før du fortsetter med det du holdt på med.

Det er snakk om 5-10 minutter hver dag. Det er ingenting. Kan gjerne kombineres med pusteøvelsen som jeg skrev om her. Lykke til!

Ha en nydelig dag! – Bendik

Les mer

Ukens matvare: SØTPOTET

Frisk, sunn og måltidsvant rotgrønnsak. Den imponerer meg veldig. Les for å lære mer!

Søtpoteten kommer med en smak av søt- og mykhet. Den er lett tilgjengelig i alle butikker og er en enkel matvare å inkludere i kostholdet. Den er både god og næringsrik.

Søtpotet har et spesielt høyt inntak av antioksidanten Vitamin A. Vitamin A er viktig for synet, huden, slimhinner, vekst og immunsystemet vårt. Målt opp mot andre grønnsaker så har den også et høyt inntak av kalsium, som er den viktigste byggeklossen for skjelettet vårt.

Målt opp mot vanlig potet så finner vi ikke de aller største forskjellene. Søtpotet har et litt høyere innhold av enkle sukkerarter og fiber (stort sett fordi den spises med skallet på). Kalorimessig er de helt like, og søtpoteten egner seg derfor ikke nødvendigvis som en erstatter for poteten, da også poteten har utrolig gode næringsinnholdsverdier. Min anbefaling er derfor å sjonglere litt mellom begge de to potetene, og se an hva som egner seg best til ønsket middag.

Forslag på mat man kan lage med søtpotet kan være:

– Som chips til ulike retter

– Søtpotetpizza

– Søtpotetnachos

Fløtegratinerte søtpoteter

– Som tilbehør til hvit fisk

Det er mye vi kan benytte den til, og den er definitivt verdt å eksperimentere litt med.

– Bendik

Lagre

Les mer

Hvorfor du har godt av å flytte fra hjembyen din

Borte bra, hjemme best. Men hvor lenge er hjemme best hvis du ikke er borte fra tid til annen?

Noen av de beste valgene jeg har tatt når det kommer til livet mitt er å dra bort fra hjembyen min. Samtidig så har noen av de verste valgene jeg har tatt, vært å ikke dra bort fra Molde når jeg har hatt muligheten. Helst skulle jeg studert et år i utlandet allerede på videregående. Men det ble dessverre ikke sånn på grunn av uvitenhet.

Jeg har ingenting i mot Molde, det fullstendig motsatte faktisk, jeg elsker Molde. Jeg vet dog ikke om jeg hadde elsket Molde like mye dersom jeg ikke hadde vært ute å opplevd andre steder. Jeg har vært mange steder, både i Norge og utlandet. Jeg reiste mye rundt i perioden når jeg tjenestegjorde i militæret. Jeg har studert over lengre tid i både Bali og København, og lengst av alle mine studieopphold har jeg tilbragt i Tønsberg.

IMG_2828IMG_5435IMG_8265

Disse reisene, turene, opplevelsene og menneskene jeg har møtt på veien har gitt meg enorme muligheter til å oppfatte ting fra andre vinkler. Det har gitt meg perspektiv, og muligheten til å både savne og sette pris på alt jeg har kjært i hjembyen min.

For ikke å snakke om alle opplevelsene, stedene og menneskene du møter på når du er ute å reiser. Du får et nytt syn på deg selv og andre mennesker. Du lærer deg selv å kjenne, og til syvende og sist så er det jo deg selv du skal tilbringe mest tid sammen med. Det ligger stort utviklingspotensial i det å være borte fra ”hjemme” en stund, og det er noe jeg unner alle og enhver. Det vil gjøre livet ditt rikere og mer innholdsrikt. For ikke å snakke om alle historiene som skapes, og som skal fortelles når du kommer hjem. Ingen følelse er bedre.

Ta det fra en som har vært på reisefot siden han sluttet på videregående. Dere kommer aldri til å angre på en slik avgjørelse! – Bendik

Les mer

Ukens matvare: RØDBETER

Kanskje en rotgrønnsak du ikke trodde hadde noen fordelaktige ferdigheter?

Rødbeter er svært lite omtalt, men har til våre store overraskelse noen gode næringsstoffer som vi kan finne av interesse.

Rødbeter har først og fremst et lavt fettinnhold. Videre så har de et høyt innhold av folat. Folat er med på å redusere tretthet og utmattelse, og kan derfor være forfriskende å innta på starten av dagen. Per i dag finnes det shotter av rødbeter man kan ta. Det er fullstendig rene shotter med den samme væskekonsistensen som vann har. Dette er definitivt noe å anbefale!

Rødbeter har også et høyt innhold av kostfiber, og er derfor gunstig for fordøyelsen. I tillegg til dette så er rødbetene en kilde til kalium, og kalium bidrar til å opprettholde et normalt blodtrykk.

Vi kan bruke rødbetter som ren råkost. Råkosten kan brukes både i vanlige salater, samt råkostsalater. Ellers så har vi syltede rødbeter som er fine å bruke på brødskiver.

Absolutt noe å holde øynene åpne for- og prøv rødbetshotten, den er god J – Bendik

Les mer

Hold koffeinet i sjakk

Jeg har funnet en veldig god måte for å holde koffeininntaket nede, og abstinensene i sjakk på. La meg dele!

Først og fremst, dersom du allerede er bitt av basillen og sverger til kaffe eller andre koffeininnholdige drikker gjennom dagen, så skal du ikke frykte. Det eneste som holder deg fra å unngå den uunngåelige hodepinen du kjenner på gjennom dagen er litt motivasjon, et snev viljestyrke og en lyst til å kontrollere egen kropp og sinn (ja, vi får hodepine når vi ikke får i oss koffein). Det tar mellom 3 og 5 dager å venne seg av koffeinet, deretter dreier det seg om å handle smart.

For å holde koffeinet i sjakk og ikke gå på hodepine- og abstinenssmertene som følger, handler det om å være bevisst på eget inntak. Personlig så nyter jeg både kaffe, red bull og andre koffeininnholdige drikker, men det er nettopp det jeg gjør. Jeg nyter varene, følelsen det gir meg, stemningen det setter meg i og energien det gir meg. Men jeg lar det aldri styre meg! Er jeg bevisst på at jeg over en periode har inntatt en del koffein, noe jeg blant annet gjorde i løpet av julen, så er det enkelt å legge merke til den snikende hodepinen det medbringer. Da er det viktig å komme seg ut av syklusen, brått og brutalt. Da sparer du deg for mye om og men, og en del unødvendig ubehag.

Mitt råd er derfor å prøve å holde seg fri fra å gjøre koffeininntak til en daglig vane. Drikk det når du har lyst på det, ikke når du ”craver” det, og kjøp det når du er i en situasjon som tillater det, og ikke bare gjør det av vane. Dette vil gjøre deg fri til å enklere styre egne valg, og ikke la et valg styre deg.

Å være avhengighetsfri er en stor del som må tilfredsstilles for at jeg skal kunne si at jeg har god helse.

Ønsker dere en knallbra uke! – Bendik

Les mer

Hvorfor ta sjanser?

Å ta sjanser kan ofte sette oss på prøve, og dermed virke skremmende. Men den eneste grunnen til at det er skremmende, er fordi det er ukjent og nytt. Det er litt ironisk, for hvis vi ser tilbake på en gang der vi lærte noe nytt, satt vi ikke da igjen med en godfølelse etterpå?

Å ta sjanser skal være skremmende. Det betyr bare at vi utforsker nye steder vi enda ikke har vært. Det kjente og kjære er trygt, godt og komfortabelt. Det er ingenting feil med det. Men for å vokse så må vi av og til tre ut av komfortsonen og gripe sjansene vi har tilgjengelige foran oss. For hvis vi setter et helhetlig bilde på dette, så kan vi se på det å ta sjanser som å hoppe fra den ene stenen og til den neste, der målet er å komme seg til andre siden av vannet. Hva finner vi på andre siden av vannet? Der skal vi utforske nye steder, nye muligheter og nye alternativer som kan berike livene våre ytterligere. Vi utvider horisonten.

Derfor må vi tørre å gripe sjansene når de kommer. Har du et nytt jobbtilbud? En ny person som ønsker å finne på noe med deg? Et møte du synes er litt skremmende å ta? Noe du gjerne skulle sagt til noen? Noe du gjerne skulle gjort annerledes?

Ikke nøl! Ta sjansen og finn ut hvordan du håndterer situasjonen etterpå.

Det finnes utrolige muligheter på andre siden av vannet.– Bendik

 

Les mer

Ukens matvare: ACAI

Dette mørke lilla bæret som vokser vilt i Brasils regnskoger, kategoriseres som et av de sunneste bærene som finnes.

Acai er proppet med sunne næringsstoffer. Bæret inneholder blant annet omega-3-fettsyrer, proteiner, kostfiber og ulike mineraler. Det sies til og med at dette bæret inneholder mer antioksidanter enn det blåbær gjør (som dere kan lese mer om her).

Dette leder til at bæret fungerer som et godt supplement til hverdagskostholdet vårt. Omega 3 fettsyrene er i stor grad med på å redusere sjansene for hjerte- og karsykdommer. Proteinene er nødvendig for å danne skjelett, organer, bindevev, muskler, hug og hår, og egner seg derfor godt både på generell basis, samt i forhold til fysisk aktivitet. Kostfibrene hjelper til med å holde fordøyelsessystemet rent og friskt. Og antioksidantene er viktige for å forebygge sykdom.

Du får ikke tak i acai som friske bær. De er alt for skjøre og trenger å fryses ned i form av fruktkjøtt eller juice rett etter at de har blitt plukket. Bærene kan kjøpes på helsekostforretninger, og er naturlig nok av høy verdi, da de kun finnes i Brasils regnskoger.

Acai brukes normalt i form av smoothie og juice.

Alt i alt et svært godt tilleggsalternativ til kostholdet vårt.

Får dere øyet på bæret, gi det en sjanse. – Bendik

Les mer

>> <<