Bli den beste deg

Med mental trening, fysisk aktivitet og en balansert livsstil

GJESTEINNLEGG: C-vitamin mot forkjølelse?

C-vitamin er et av våre vannløselige vitaminer, har flere funksjoner og fungerer blant annet som antioksidanter. I tillegg kan det øke opptaket av jern fra mat. De fleste dyr kan danne C-vitamin i vevet, men mennesker og marsvin mangler de rette enzymene, og er derfor helt avhengige av å få dette tilført via kosten.

C-vitamin er en antioksidant som beskytter kroppen mot radikaler. Radikaler er oppståtte reaktive molekyler fra normal cellemetabolisme og soling, og dannes naturlig hele tiden. Mangel på C-vitamin kan føre til skjørbuk, men dette er i dag ikke lenger et problem. Mangel på friske grønnsaker var,- og er fortsatt det som kan føre til denne sykdommen. Løsningen for disse ble derfor å ta med seg tørkede grønnsaker/frukt ombord, og de på land i polare strøk kunne drikke ferskt selblod.

C-vitamin er vannløselig, og kan enkelt skilles ut i urinen. Dagsbehovet for en voksen person ligger på 75 mg. Tar vi større doser C-vitamin enn ca. 100 mg blir resterende skilt ut med urinen, uten at vi får noe glede av det, «penger rett i dass». Det kan i tillegg forårsake nyresten (krystallutfelling i urinen) ved store mengder, dersom vi i tillegg er dehydrert.

 

C-vitamin mot forkjølelse

Med dagens reklamepress på kosttilskudd fra helsekost og apotek, har vi all grunn til å være skeptiske mot «informasjonen». Spesielt informasjon fra produsenten selv. Jeg har sett på en omfattende artikkel fra Cochrane Collaboration. Cochrane er en organisasjon som publiserer metaanalyser av forskning; det vil si en studie hvor de sammenligner og oppsummerer mange studier på feltet, og dette gir et godt kunnskapsgrunnlag. I denne analysen fra 2013 sammenlignet man 29 studier med over 11 000 pasienter, og enkelt sagt er konklusjonen at dataene ikke gir grunnlag for å hevde at C-vitamin er beskyttende mot forkjølelse. Det er mulig noe effekt for personer som er under store fysiske påkjenninger i ekstremt klima. Maratonløpere og soldater i arktiske strøk var trukket frem som eksempler her.

De fleste har hørt om ideen om å ta en «C-vitamin-skjokkdose» når man merker forkjølelsessymptomene. Forkjølelse er oftest virus. Skal vi bli raskere friske må vi rent teoretisk styrke immunforsvaret på en eller annen måte eller bruke et middel som tar knekken på viruset. Det er svært få midler som har effekt på virus i det hele tatt. Selv om kroppen er avhengig av C-vitamin for å fungere optimalt er det nok ikke slik at den styrkes ved «skjokkdoser».
I beste fall er dette bortkastete kroner, selv om det ofte føles bedre å gjøre noe, enn ingenting.

 

Hva har vist seg å være effektivt mot forkjølelse?

Overraskende nok kan probiotika ha en viss effekt dersom det tas før vi blir syke. Dette er bakterier vi inntar oralt som vi håper er gunstige på fordøyelsen, gjerne i forbindelse med antibiotikabehandling. Ofte blir probiotika kalt “melkesyrebakterier”, uten at det har noe med melk å gjøre. Finnes i butikk som Biola® og på apotek som eksempelvis Idoform®. Number needed to treat (NNT) var her 30 personer. Det vil si, at dersom 30 personer benytter probiotika går 1 person klar av forkjølelsen (Allan GM og Arroll B, 2014).

Gurgle munnen med vann daglig kan også redusere forekomsten av forkjølelse, her var NNT nede på 10 personer. Dette er imidlertid kun undersøkt i en studie, og de gurglet mye!
20 ml vann i 15 sekunder, 3 ganger på rappen, repetert 3 ganger daglig (Allan GM og Arroll B, 2014).

Lite søvn var i en studie assosiert med høyere forekomst av forkjølelse, spesielt hos personer som sov 5-6 timer per natt eller mindre, sammenliknet med personene som sov 6-7 timer per natt eller mer (Prather et. al 2015).

Konklusjon

Dagsbehovet er rundt 75 mg for en voksen person og kan fint dekkes av normal variert kost. Kosttilskudd med C-vitamin opp til 200 mg er tilgjengelig i de fleste butikker og på apoteket får du kjøpt et reseptfritt legemiddel med C-vitamin på 1 gram. Jeg ser ingen grunn til å bruke penger på dette ved normale omstendigheter. Prøv litt Biola® eller gurgling med vann i det daglige, så er nok mye gjort. Vær generelt skeptisk til å bruke penger på kosttilskudd og få rikelig med søvn.

 

Tor Halvor Johansen

  1. års student, master i farmasi, Universitetet i Oslo

Lagre

Lagre

Les mer

Dette kan være grunnen til at du sover dårlig om nettene

Flere og flere sliter med søvnproblemer, og jeg ser det som absolutt kritisk å dele informasjon om enkle tiltak som kan gjennomføres for å forbedre nattesøvnen deres.

Søvnproblemer er først og fremst svært irriterende, i tillegg så påvirker det hverdagene våre negativt. Kroppen og hodet vårt fungerer ikke som det skal, og som et resultat av dette blir vi både irriterte, lettere syk og ufokuserte.

Det kan være flere grunner til søvnproblemene våre, men det er spesielt én grunn som skiller seg ut, og det er bruken av mobiler, pc-skjermer, nettbrett og TV. Alle disse redskapene har blitt store deler av livene våre, og vi har enda ikke vendt oss til hvordan vi effektiv, og skånsomt kan bruke disse på best mulig måte. Vi er alle overentusiastiske når det kommer til teknologi, og det fører til at vi ofte tar med oss denne teknologien inn på soverommet og gjerne videre opp i sengen før vi skal legge oss. Dette kan med stor sannsynlighet være årsaken til søvnproblemene våre, og i dag ønsker jeg å gi dere noen enkle triks som kan gjøres for å forbedre nattesøvnen.

img_7963

– Først og fremst, kjøp en vekkeklokke slik at du kan la mobilen ligge igjen i stuen. Slik unngår du alle distraksjoner og legger til rette for en god natt søvn.

– Unngå alle lys fra mobiler, pc-skjermer, nettbrett og TV-skjermer en halvtime før du legger deg.

– Hvis du må ha mobilen med deg på rommet, benytt ”Night shift”- funksjonen.

– En god anbefaling er å lese bok det siste kvarteret før du skal legge deg. Da tillater du kroppen å slappe av, og faller dermed enklere i søvn. + du får inn litt underholdning eller lærdom hver dag.
Prøv dette over en liten periode på 5-7 dager, og legg merke til hvordan du sover disse nettene. Merker du en positiv forskjell så har du all grunn til å fortsette med disse triksene. Det er som sagt et svært aktuelt tema, og det lønner seg alltid å komme i gang med det før ting blir for ille!

Håper dette kan hjelpe dere til en bedre søvnopplevelse de kommende nettene!

God helg! – Bendik

Les mer

Ukens matvare: QUINOA

Hørt om denne frø-typen før? Ikke? Da har jeg en overraskelse til deg.

Quinoafrø er stappfulle av næringsstoffer, god på smak, fri for gluten og enkel i bruk. Quinoa har en nøtteaktig deilig smak, og vi finner de hovedsakelig som gule frø (vi kan også finne de som oransje, rosa, rød, lilla eller sorte). Quinoa er en perfekt erstatter for ris og couscous. Fordelen er at quinoa er et mye sunnere alternativ. Jeg skal fortelle dere hvorfor.

Quinoafrøene er full av sunne fettsyrer, fiber og antioksidanter. Sammen med chiafrø er quinoa en komplett vegetabilsk proteinkilde, med et høyt innhold av flere aminosyrer vi er nødt til å få tilført gjennom kosten. En av aminosyrene den er rik på er Lysin. Dette gjør at quinoa egner seg godt i forhold til trening, da Lysin kan bidra til frigjøring av veksthormoner og stimulere muskelvekst. Denne matvaren passer seg også veldig godt for vegetarianere.

Vi kan faktisk si at quinoafrøene har et høyere innhold av to antioksidanttyper enn det blåbær har, og som dere kan lese her, så inneholder også blåbær ganske store mengder antioksidanter.

I tillegg til dette så inneholder quinoa godt med kalsium, fosfor, jern, folat, riboflavin, magnesium, fiber og umettet fett, og er på bakgrunn av dette med på å forebygge en rekke livsstilssykdommer.

Slik kan du bruke quinoa:

– I forskjellige salater, både varme og kalde

– Kan erstatte både ris, pasta og poteter til middag

– Og kan enkelt brukes i diverse bakevarer

Dette er en super matvare som jeg nylig har fått øynene opp for, og jeg må si den virkelig har imponert meg til å ville benytte den ytterligere. Det håper jeg dere gjør også! – Bendik

Lagre

Les mer

Nyttårsforsett

God jul og godt nyttår til alle!

Håper dere har hatt en super jul- og nyttårsfeiring, det vet jeg at jeg har hatt – tok meg derfor friheten til hvile og en liten pause fra innleggsbonanzaen som har vært de siste månedene! Nå er jeg tilbake for fullt og vi begynner på naturlig vis med et innlegg om nyttårsforsetter!

Å skrive ned nyttårsforsetter er noe alle med fordel kan gjøre. Dette vil hjelpe oss med å bevege oss fra det ene trappetrinnet og til det neste, dermed vil vi i løpet av et år være nærmere toppen av trappa, dit vi omsider ønsker å ende opp.

Forsettene kan være alt fra trenings- og kostholdsmål, til at man skal gjøre 5 nye skremmende ting som utfordrer deg,- eller presser deg utenfor din egen komfortsone. Det er der vi vokser, og det er der vi vil være så ofte som mulig. I all hovedsak så er nyttårsforsettene her for å utfordre oss, og for å lede oss på riktig vei for at vi skal kunne bli de personene vi ønsker å bli, og for å nå de målene vi ønsker å nå. Hva vil du oppnå? Hvor vil du ende opp? Hva vil gi deg glede? Hvordan skal du komme dit? Hvorfor skal du komme dit? – Dette er alle relevante spørsmål det kan være verdt å spørre seg selv.

Jeg utfordrer,- og råder dere derfor til å skrive ned 10 ting dere selv ønsker å oppnå i løpet av 2017. Det kan være store ting, og det kan være små.

Det viktigste å ha i bakhodet når dere har satt forsettene, er at dere er nødt til å være kontinuerlige. Gi bånn gass hele veien, og ikke bare de første par månedene av året. Det kan være lurt å lage et dokument der dere skriver ned forsettene deres, som dere jevnlig holder dere oppdatert på. Dette bør dere gjøre for å minne dere selv på hva det er dere skal oppnå. For som vi alle vet: ”Out of sight, out of mind..

Jeg gleder meg i vertfall veldig til å ta fatt på nye utfordringer, og det håper jeg dere gjør også 🙂

Ønsker dere en fantastisk start på 2017! – Bendik

 

 

 

 

 

Les mer

Spis og drikk det dere vil!!

God jul!

Nå er tiden inne for å kose seg sammen med familie og venner. Min anbefaling til dere er å spise godt, drikke godt og nyte kveldene til det fulle. Ikke restrikter dere med strenge krav og ingen utskeielser i denne perioden. Dette er en tid hvor dere skal kunne unne dere det dere vil, spise det dere vil og drikke det dere vil uten å ha dårlig samvittighet på grunn av det. Dersom å spise julestrømpe, julekaker og fet mat er noe som gir dere glede, da gjør dere det. Ikke la dere bli begrenset av et press om å ”holde formen i julen”, eller ”Sunne alternativer til julemat”… Det spiller virkelig ingen rolle, og det er med glede at jeg forteller dere at kvalitetstid sammen med familie og venner er det viktigste vi har, så nyt den til det fulle og virkelig kos dere.

Det er ikke det vi gjør mellom jul og nyttår som betyr noe, det er det vi gjør mellom nyttår og jul!

Jeg kommer til å unne meg både pepperkaker, kakemenn, boller, riskaker, utallige kafébesøk, vin, øl og god mat gjennom hele julen. Det har jeg fortjent etter et år med hardt arbeid, det samme har dere, og det ville derfor vært synd å latt seg begrense av utenforstående faktorer som å ”holde formen i julestria”. Jeg sier ikke at å holde formen er en dårlig ting, for måtte utallige eksperter stille seg bak meg når jeg sier at fysisk aktivitet fortsatt har enorme positive helsemessige gevinster å rutte med, selv i jula, og dersom det er noe dere ønsker å gjøre, så hyller jeg dere for det. Men ikke la dere begrenses av den grunn, og la det gå ut over gleden som jula bringer med seg.

Kos dere og nyt kveldene, så sees vi i romjula! – Bendik

Les mer

Ukens matvare: VALNØTTER

Vi fortsetter på julenøttene! Denne gangen er det valnøtter som står for tur, helsebomben sjæl 🙂

Valnøtter, sammen med mandler, ligger i verdenstoppen når det gjelder innhold av antioksidanter. Ikke bare det, men de er også proppfulle av andre helsebringende stoffer. Nøttene inneholder noe som heter polyphenoler, samt en god del umettet fett og omega 3-fettsyrer. Polyphenoler er med på å beskytte oss mot kreft, og umettet fett og omega 3 er med på å bekjempe og forebygge hjerte- og karsykdommer.

Nøttene inneholder også en god del magnesium, som både styrker og bevarer immunforsvaret og beinstrukturen vår. De inneholder ca. 60% fett og er ekstremt næringsrike. 100g valnøtter tilsvarer ca. 700 kalorier. Anbefales derfor i begrensede mengder.

Fun fact: Spis en neve valnøtter før du legger deg. Nøttene inneholder stoffet melatonin, det såkalte ”sove-hormonet”. Det vil gjøre deg disig og klar for en god natts søvn, samt at det vil forbedre søvnmønsteret ditt.

Nøttene smaker ellers godt, og den krispe konsistensen gjør de enkle å nyte.

Slik kan du bruke valnøtter:

Spises hele som snacks

– Egner seg godt til forskjellige bakevarer

– Passer godt inn i hjemmelagd brød

– Kan brukes i ulike salater

Kos dere med disse nøttene i julen. Passer perfekt ved siden av en kopp te 🙂 – Bendik

 

Lagre

Lagre

Les mer

Drikk vann hver morgen og gå ned i vekt

Se for deg at du ikke drikker vann, te, kaffe eller annen væske på over 8 timer.

Det er mer eller mindre det vi gjør hver eneste natt når vi sover. Når vi sover så bruker kroppen store mengder væske for å fungere. Da sier det seg selv at vi er dehydrerte når vi står opp, og da lønner det seg å rehydrere kroppen så tidlig som mulig etter at vi har stått opp. Dette vil ikke bare være nødvendig for rehydreringsprosessen av kroppen, men også for mange andre grunner.

 

Når vi drikker vann som det første vi gjør hver morgen, noe blant annet jeg gjør hver eneste dag, så anbefales det at vi drikker mellom 0,5l – 2l. Da fyrer vi i gang metabolismen (@energifrigjøringen) med forbløffende effekt. Det sies at vi øker forbrenningen med hele 24% i 90 minutter etter at vi har drukket dette glasset med vann. Hele 24%!!! Det er veldig mye. Dette alene bør være grunnlag nok for å begynne med dette dersom vekttap er målet.

Vann er også med på, sammen med nyrene, å sluse ut store mengder toksiske stoffer fra kroppen, og det å få i seg væske som det første vi gjør hver morgen vil hjelpe kroppen vår med å fjerne nettopp disse. Videre så består hjernevevene våre av 75% vann, og på bakgrunn av dette så kan dehydrering føre til slapphet og dårlig humør. Til slutt så vil denne rehydreringsprosessen om morgenen være til hjelp med at vi ikke spiser like mye. Det har vært gjort en studie på dette feltet, der de hadde en person drikke et glass med vann før hvert måltid, noe som førte til at vedkommende følte seg ”full” raskere, og spiste derfor ikke like mye.

 

Ellers så inneholder kroppen vår mellom 60-70% vann (kommer an på kjønn), og da sier det seg selv at den trenger betraktelig med påfyll etter 8 timer uten væskeinntak.

Jeg har selv brukt denne metoden over en lengre periode nå, og en av de effektene jeg kjente på nesten umiddelbart var at jeg kort tid etter å ha drukket et stort glass vann begynte å føle meg mer energisk, våken og klar i hodet. Både med tanke på dette og det ovenstående, så er det uten tvil at jeg slavisk vil fortsette med denne prosessen.

Prøv det selv og legg merke til forskjellen! Ha en knallbra uke, og gønn på – Bendik!

Les mer

Hvorfor gjør jeg dette?

Håper alle har hatt en strålende søndag så langt! Tenkte bare jeg skulle gi en liten oppdatering på hvorfor jeg gjør som jeg gjør nå som det har begynt å fylt seg opp med noen faste lesere.

Først og fremst så startet jeg denne hjemmesiden på bakgrunn av et brennende engasjement for å hjelpe andre. Og ettersom interessene mine stort sett finnes innenfor den helsefremmende sektoren, så ble det naturlig for meg å dele informasjon som kan hjelpe dere til å bli en bedre versjon av dere selv, og for å få et friskere liv. I tillegg så ser jeg på dette som en unik mulighet for meg selv til å utvikle meg videre, slik at jeg blir sterkere rustet til å håndtere veien videre, som til info kommer til å bli veldig, veldig lang.

Denne hjemmesiden er ikke for alle, da det må ligge en form for entusiasme til grunne for å finne det jeg skriver av verdi. De denne hjemmesiden derimot er for, er for alle som ønsker å bli den beste mulige utgaven av seg selv, både mentalt og fysisk. For alle som føler at det er noe mer for de der ute, men som de ikke helt har funnet ut av enda. Er du en av disse? Da har jeg gode nyheter: Du har kommet til riktig sted!

Avslutningsvis vil jeg bare takke alle som har fulgt med meg de siste månedene. Deres positive og konstruktive tilbakemeldinger har fungert som drivstoff for denne hjemmesiden, og dere skal vite at jeg setter utrolig stor pris på det. Jeg inviterer dere derfor til å legge igjen en tilbakemelding av hva dere synes er bra med denne siden, samt hva som kan bli bedre og hva som eventuelt mangler som dere føler hadde passet inn. Legg det igjen som en kommentar eller send meg en mail på Bgausetvik@hotmail.com. Dette vil hjelpe meg med å utvikle meg ytterligere og samtidig gi meg muligheten til å nå ut til enda flere.

Er dere interessert i fysisk aktivitet og trenger litt inspirasjon til treningen deres, så kan dere følge meg på instagram. Der legger jeg ut gode øvelser og sammensatte treningsøkter dere enkelt kan gjennomføre både på trening, ute og hjemme.

Ha en fantastisk dag videre, vi sees i morgen! – Bendik!

Les mer

Dere må legge inn arbeidet NÅ, ikke om 10 år

Vi mennesker er veldig flinke til å utsette ting, enten det er til i morgen, neste uke, den første av neste måned eller helt til neste år. Vi kommer opp med unnskyldninger for å rettferdiggjøre hvorfor vi ikke skal gjennomføre en handling nå, i dag, med en gang.

Da har jeg noe å fortelle dere… Det kommer du ikke langt med!

p1000796n

Man kan se på det å utsette en handling på samme måte som å utsette et liv rikt på opplevelser, bevissthet, rikdom og glede. Og det er det vel ikke noe poeng i å gjøre?

Det jeg mener med dette er at dersom man utsetter de små, tilsynelatende ”uviktige” oppgavene over lang tid, så mister man også muligheten til enorm utvikling. Bare tenk på det: Hva om du hadde gjennomført disse små handlingene hver gang de oppstod? Å dra på trening, ta oppvasken, rydde rommet og ta den telefonen hjem til familien som du har avventet med å gjøre i over en måned. Tenk på hvor langt du hadde kommet da? Du hadde fått fremgang i treningen din, du hadde opprettholdt et rent og hygienisk hjem samt knyttet sterkere relasjoner til familien din. I tillegg medbringer disse handlingene positive helsegevinster det er verdt å ta vare på. Over tid, så skal du bli forbauset over hvor langt du kan klare å komme med kontinuerlig små steg i riktig retning. Og dette var bare noen eksempler. Rett det spesifikt opp mot din egen situasjon, og se det gjøre underverker.

Dersom du ønsker å bli en bedre utgave av deg selv, så vil dette hjelpe deg godt på vei. Det handler om å ta handling, bli ferdig med det og kjenne på godfølelsen det gir i etterkant. La denne godfølelsen fungere som motivasjon for å gjennomføre en oppgave. Da vil det bli mye enklere å impregnere denne automatiske gjennomførelsen av diverse oppgaver til senere tid.

p1010430n

Over de siste to årene har jeg jobbet konstant og kontinuerlig med å bli sterkere i hodet, flinkere til å ta de riktige valgene og jeg har mer eller mindre hatt som et mantra at prokrastinering er noe som verken finnes i mitt vokabular og generelt i livet mitt. Tenker jeg en tanke som antyder at jeg er i ferd med å ta feil valg, så har jeg trent opp hodet og kroppen min til å gjennomføre en handling på automatikk. Det er ikke alltid at jeg har lyst til å vaske leiligheten, klippe meg eller dra på trening, men da har jeg lært meg at dersom jeg bare kommer i gang, så arbeider kroppen på automatikk. Handlingen blir gjennomført med glans, og i all ærlighet så føles det ikke spesielt ut som et tiltak så snart man har kommet i gang. For ikke å snakke om GODFØLELSEN man får etterpå!

Vi må legge inn arbeidet NÅ, ikke i morgen, ikke neste måned, neste år eller om 10 år. Det er de små handlingene i riktig retning over tid som skaper de største resultatene. Dersom du ønsker et liv rikt på opplevelser, spenning og glede, så anbefaler jeg deg å prøve å komme i gang med disse små stegene. Jeg kan garantere fremgang og positive resultater 🙂

Prøv dere frem og finn ut av det, dere har absolutt INGENTING å tape! – Bendik

Lagre

Les mer

Ukens matvare: MANDLER

Nå nærmer julen seg, jeg ser det derfor som fint å kunne fortelle dere noen fordeler med det å spise mandler 🙂

Mandler er først og fremst veldig næringsrike. En håndfull inneholder ca. 6g protein, 14g (der 9g er umettet/sunt), 3,5g fiber. Mandlene inneholder også både Vitamin E (og er forresten en av verdens beste kilder til dette), mangan, magnesium, vitamin B2 og fosfor. En håndfull mandler er ca. 160 kalorier, og 10-15% av disse kaloriene blir ikke absorbert i tarmen på grunn av det høye fettinnholdet.

 

Mandler er også fulle av antioksidanter som beskytter oss mot oksidativt stress (som kan føre til aldring og sykdom). Disse antioksidantene befinner seg hovedsakelig i det brune laget på skallet, spis derfor mandlene med skall!

Det høye magnesiuminnholdet er med på å kontrollere blodsukkeret, og er på samme tid fordelaktig for blodtrykket vårt.

Til sist så er mandler med på å redusere sult, og senker vårt totale kaloriinntak. Dette fordi mandlene inneholder lite karbohydrater og mye proteiner og fiber. Proteiner og fiber er som vi vet svært mettende og tungt-fordøyelige. Mandler er derfor svært effektive for vektreduksjon. Anbefales på det sterkeste som et supplement til hverdagskosten vår. Én håndfull daglig!

 

Hvordan bruke mandler?:

– Spis de gjerne hele, mauling er tillatt!

– Brukes ofte i kaker

– Blender perfekt inn i forskjellige salater (strø gjerne chiafrø over også)

– De kan brennes og karamelliseres. Smaker himmel!

– Inkluderes i hjemmelagde kjekser.

Perfekt som supplement nå i julen. Kos dere!

Ha en fin dag! – Bendik

 

Lagre

Les mer

>> <<